App Store, 2022 Şeffaflık Raporunu Yayınladı!

App Store şeffaflık raporunda, App Store’u kullanıma sunulduğu 175 ülke ve bölgenin tamanında nasıl işletildiği hakkında datalar sağlamaktadır.

Rapor, 2022 yılı içerisinde gerçekleşen bilgi ve bilgileri içeren, Apple’in App Store özelinde kullanıcıların sevdikleri uygulamaları bulmaları için muteber bir yer olarak tutmaya yardımcı olma gayretlerini kapsamaktadır. Raporun içerisinde reddedilen uygulama sayısı, silinen geliştirici hesapları, uygulama sayıları ve mazağa datalarına yer verdiler. Ayrıyeten Apple tarafının yaptığı açıklamaya nazaran bu rapor yıllık olarak güncellenecektir.

2022 yılı prestijiyle App Store tarafında toplamda 1,783,232 adet uygulamanın yer aldığını görmekteyiz. Bu uygulamalara gelen güncellemelerden 6 milyondan fazla sürüm incelemeye dahil edilmiş ve bu sürüm güncellemelerinden 1.679.694 adeti reddedilmiş. İsterseniz bu reddedilme senaryolarının neden olduğunu biraz irdeleyelim:

Apple Store İnceleme Yönergeleri kısmına nazaran uygulama gönderme reddine takılan unsurlar aşağıdaki üzere:

  • Güvenlik: 92.598
  • Performans: 1.018.415
  • İşletme: 152.391
  • Tasarım: 212.464
  • Yasal Gereksinimler: 441.972
  • Diğer: 79.736

Yukarıdaki tabloya nazaran incelediğimizde uygulama redlerinin yoğunluğunun performans sebebi olduğunu görüyoruz. Güncelleme iptallerinin %60’ının performans, yani uygulama süratiyle alakalı olduğunu söylemek mümkün. Performans sıkıntılarını takip eden bir başka öge %26 ile yasal ihtiyaçlar, %12 ile tasarımsal nedenler, %9 ile işletme kararları, %5 güvenlik problemleri, %4 düzeylerinde ise öbür kategorisinde bulunan meseleler olarak nitelendirebiliriz.

Tekrar reddedildikten sonra onaylanan uygulama gönderimleri ise 253.466, App Store’dan kaldırılan uygulama sayısı ise 186.195.

36 milyondan fazla geliştirici hesabının olmasına rağmen 428 bin uygulama App Store’dan kaldırıldığını söyleyebiliriz. Kategorisine nazaran App Store’dan kaldırılan uygulama kategorilerini inceleyecek olursak;

  • Oyunlar: 38.883
  • Kamu hizmetleri: 20.045
  • İşletme: 16.997
  • Eğitim: 16.509
  • Yaşam Tarzı: 15.171
  • Eğlence: 11.757
  • Yeme İçme: 8317
  • Verimlilik: 7314
  • Seyahat: 5510
  • Alışveriş: 5376

Apple’in yayınladığı raporda Arama ve Mağazalarla ilgili de bilgiler mevcut. İsterseniz birazda bu taraftaki dataları yorumlayalım. Birinci olarak baktığımızda App Store’da arama yapan ortalama haftalık kullanıcı sayısı 370 milyondan fazla olduğunu görüyoruz. Haftalık aldığı 650 milyon ziyaretçiye nazaran yapılan arama sayısı çabucak hemen yarı yarıya diyebiliriz. Kullanıcıların yarısından birden fazla App Store’a girip hiç arama yapmadan çıkış yapabiliyor. Bu noktadan baktığımızda App Store anasayfasında yahut widget’larda uygulama olarak yer almak epeyce pahalı hale geliyor.

100 adet yapılan aramanın birinci 10 sonucunda görünen haftalık ortalama uygulama sayısı 190 binin üzerinde. Bu sayı aslında bize birinci 10 sonuç ortasında olmanın ne kadar kıymetli olduğunu söylüyor. Ortalama olmazda birde birinci 10 sonucunda görünen toplam uygulama sayısına bakacak olursak bu rakamın 1 milyon 300 binden fazla olduğunu söylemek mümkün. Bu kısmı özetleyecek olursak aslında birinci 10 sırada bulunan uygulamalar ortalama 200 bin’e yakın görüntüleme alırken toplamda ise 1 milyon 300 bin’e yakın gösterim elde etmeye yardımcı oluyor. Bir başka kıymetli istatistikten bir oburu haftada birinci kere yapılan indirmelerin iki katından fazla tekrar indirme sayısı gözüküyor. Yine indirme oranları, birinci sefer uygulama indirme sayısından fazla. Ortalama haftalık uygulama indirme sayısı 747.873.877 iken Ortalama haftalık uygulama yeniden indirme sayısı 1.539.274.266.

Son olarak ise yazılımcılar tarafındaki dataları yorumlayacak olursak Apple ortamında bulunan yazılımcı sayısının 36 milyondan fazla olduğunu görmekteyiz. Apple 428 bin yazılımcının hesabını dolandırıcılık ve ihracat denetimi sebebiyle kapattığını belirtmiş. Hesap kapatılma oranlarının çok düşük olması epey kıymetli. Hesap kapatılma oranı %1 düzeylerinde olduğunu belirtebiliriz. Apple’ın açıkladığı bu rapor hem ASO tarafına hem referans almak ismine epey hoş bilgileri içeriyor. Umarım her yıl Apple bu biçimde mağaza, uygulama ve yazılımcı tarafında gerçekleşen dataları kullanıcılarına şeffaf bir formda açıklar ve uygulama içi stratejileri bu noktada kıymetlendirebiliriz.

Raporun devamına ve ayrıntılı datalara ulaşmak içinse Apple Store şeffaflık raporuna aşağıdaki linkten erişim sağlayabilirsiniz: https://www.apple.com/legal/more-resources/docs/2022-App-Store-Transparency-Report.pdf

Bunu Dene

Google I/O 2023 ile Google Play’de Yenilikler

Google, geçtiğimiz günlerde yaptığı I/O 2023 konferansında genel olarak tüm eserlerine gelen özelliklerini ve yeniliklerini duyurdu. AI’in Google aramaya gelmesinden yeni Android aygıtlarına kadar birçok noktada kapsamlı bir konferans oldu, diyebiliriz.

Bir yanıt yazın