Çok değil, bundan birkaç on yıl evvel otomobiller ayağımızı yerden kessin kâfi derdik. Lakin son yıllarda araba teknolojilerinde o kadar büyük gelişmeler yaşandı ki artık bir araç alırken performanstan çok daha fazlasına bakmak gerekiyor. Bu teknolojilerden biri olan DSC sistemi, sürücülere en keskin virajlarda ve en kaygan yollarda bile patinaj çekmeden inançlı sürüş imkanı sunuyor.
DSC sistemi aslında çok da yeni değil. Fakat gelişen araba teknolojisi ile birlikte araçlar da akıllı hale gelince, bu cins sistemler günümüz dünyasına ayak uydurmaya başladılar. Hiçbir sistem üzere %100 güvenlik sunmuyor lakin en azından ufak riskleri ortadan kaldırarak şoförün çok daha inançlı bir seyahat yapmasını sağlıyor. Gelin DSC nedir, ne işe fayda gibi merak edilen sorulara yakından bakalım ve bu sistemin şoförlere sunduğu avantajları görelim.
DSC nedir?
Alman teknoloji markası Bosch tarafından geliştirilmiş olan bu sistem ilk kere 1995 yılında Mercedes araba firmasının CL modellerinde kullanıldı. Mercedes firması bu sistemi Electronic Stability Program, kısaca ESP, Türkçesi ile Elektronik İstikrar Programı olarak isimlendirirken Mazda ve BMW firmaları bu sistemi Dynamic Stability Control System, kısaca DSC, Türkçesi ile Dinamik İstikrar Denetimi olarak isimlendirmişlerdir.
En kolay tarifiyle DSC sistemi; aracın keskin virajlarda ve kaygan yollarda patinaj çekmesini yani kaymasını engelleyen bir sistemdir. Sürücü hareketlerini ve araç momentini hesaplayan DSC sistemi, aracın kaydığını anladığı vakit iç ya da dış taraftaki tekerlerin fren baskısını arttırarak aracın kaymasını pürüzler.
DSC ne işe fayda?
DSC sistemi, 4 tekerlekli kilitlenme önleyici fren sistemi ve TCS kısaltması ile bilinen Çekiş Denetim Sistemi ile birlikte hareket eder. En yeni sistemlerde, her bir tekerlek için başka bir fren denetimi vardır. Yani kayan aracın sadece ön ve art sistemleri fren yapmaz, gerekirse tek tek tekerlere farklı fren baskıları uygulanabilir.
Diyelim araba virajın dışına yanlışsız kaymaya başladı. DSC sistemi motor gücünü düşürerek iç taraftaki tekerleklerin fren baskısını arttırır. Aynı biçimde araba virajın içine yanlışsız kaymaya başlarsa DSC sistemi dış taraftaki tekerlerin fren baskısını arttırır. Yani DSC sistemi, aracın savrulmaması ve kaymaması için gerekli freni yapar.
DSC nasıl çalışır?
DSC ve gibisi tüm sürüş dayanak ve güvenlik sistemleri anlık olarak şoför hareketlerini ve araç momentini takip eder. Otomobil hangi süratte nasıl hareket ediyor, tekerlerin pozisyonu ne üzere anlık olarak alınan istatistikler sayesinde bu cins sistemler aracın tam olarak nasıl bir durumda olması gerektiğini bilir ve dahası, nasıl bir durumda olmaması gerektiğini çok daha âlâ bilir.
Araç momentinde bir sorun çıktığı anlaşıldığı anda birinci olarak motor gücü düşürülür ve sorunun kaynağı tespit edilir. Saniyeden bile süratli bir formda yapılan bu süreçler sonucunda aracın kayan tarafı tespit edilir ve kaymaması için gerekli fren baskısı arttırılır. DSC tek başına çalışmaz, tüm bu tespitleri yapabilmesi için araçta bulunan tüm sistemlerle birlikte çalışması gerekir.
DSC sisteminin avantajları:
Özellikle amatör şoförler birinci yıllarında viraj dönüşlerinde ister istemez huzursuz olurlar. Bir de yollar kayganlaşmışsa işler güzelce zorlaşabilir. DSC üzere sürüş dayanak ve güvenlik sistemleri, sürücülerin ufak kusurlarını ortadan kaldırarak kaza riskini minimuma indirir. Ayrıyeten bu türlü bir sisteme sahip olmanın şoförde yarattığı özgüven sayesinde kusur yapma ihtimali de azalacaktır.
Usta bir şoför olsanız bile ilk kere kullanacağınız bir yola girdiğiniz vakit ne ile karşılaşacağınızı bilmezsiniz. Virajlar çok keskin olabilir ya da yollar beklediğiniz kadar âlâ olmayabilir. Bu türlü bir durumda DSC üzere sürüş ve güvenlik sistemleri sayesinde muhtemel sürprizler nedeniyle yaşanacak kaza ihtimali minimuma iner.
DSC sistemine güvenip de gözü karartmayın:
Yalnızca DSC sistemine değil, aracınızda bulunan hiçbir sürüş ve güvenlik sistemine tam olarak güvenmeyin. Sonuçta bu cins teknolojiler sırf birer takviye sistemidir. Kontrol her vakit sürücüdedir. Bu tıp sistemler sadece ufak yanılgılara ya da yol kaynaklı ufak meselelere müdahale edebilir. Kaza ihtimalini büsbütün ortadan kaldırmaz.
Hız, yol şartları, şoförün direksiyon hakimiyeti üzere pek çok etmen, kaza ihtimali üzerinde tesirlidir. Tüm bunları göz önüne alarak seyahat etmelisiniz. DSC üzere sürüş ve güvenlik dayanak sistemlerinin mümkün kazaları önleyeceğine güvenerek dikkatsiz davranmayın. Otomobil teknolojisi ne kadar ilerlerse ilerlesin, hala her gün kazalar olduğunu ve insanların öldüğünü unutmayın.
Keskin virajlarda ve kaygan yollarda aracınızın patinaj çekmesini önleyen DSC nedir, ne işe fayda, avantajları nelerdir gibi merak edilen soruları yanıtladık ve bu sistem hakkında bilmeniz gereken ayrıntılardan bahsettik. DSC sistemi hakkındaki fikirlerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.