Backlink Nedir? Kaliteli Backlink Almanın Yolları Nelerdir?

İçindekiler

Güzel Türkçemize “geri bağlantı” olarak yerleşen backlink, SEO alanının belkemiklerinden. Dijital varlıklarına gelen ziyaretçileri organik olarak artırmak ve web sitelerini arama motoru sonuç sayfasında üst sıralara taşımak isteyenlerin kesinlikle yapması gerekenler ortasında bulunan backlink çalışması, bu yazının ana konusunu oluşturmakta. Backlink nedir, ne işe fayda, nasıl alınır, alırken nelere dikkat edilmeli ve ziyanlı olanlar nasıl temizlenmeli, sorularının yanıtını bu yazıda bulabilirsiniz. Backlink teriminin ne olduğuyla başlayalım.

Backlink Nedir?

Backlink

Diyelim ki bir internet siteniz var ve bu site için Google’ın kurallarına dikkat ederek birçok yararlı çalışma gerçekleştiriyorsunuz. Bu çalışmaların hedefi, sitenizi arama motoru sonuç sayfalarında daha üstlere taşımak ve hasebiyle da ziyaretçi sayınızı artırmak. Ziyaretçi sayınız artınca da dönüşüm oranlarınızın artmasında olumlu rol oynuyor. İşte, Google’ın sitenizi üst sıralara taşımak için mülkünüzde aradığı kriterlerden en değerlileri ortasında backlink’ler de bulunmakta. Pekala nedir bu backlink?

Backlink, kabaca, bir internet sitesinin öbür bir internet sitesine vermiş olduğu ilişkiler olarak açıklanabilir. Alınan backlink’ler ne kadar kaliteliyse sitenin kıymeti de Google nezdinde o oranda artıyor. Kimi durumlarda ise kullanılan backlink’e nofollow etiketi eklenebiliyor. Bu durumu aşağıda daha ayrıntılı biçimde okuyabilirsiniz. Temel olarak şunu bilmenizde yarar var ki şayet bir siteden, öbür bir siteye backlink çıkışı yapılıyorsa backlink’i alan site, arama motorları nezdinde düzgün ve kaliteli bir sitedir. Bu da backlink’in ne kadar kıymetli olabileceğini anlamak için kâfi.

Hangi Linkler için Nofollow Etiketi Kullanılmalı?

SEO alanıyla ilgilenenlerin yahut bu alanda çalışanların yakinen bildiği üzere arama motoru botları, internet sitelerini nizamlı olarak ziyaret eder. Sitelerin komutları doğrultusunda kimi linklere uğrar kimilerini ise pas geçerler. Nofollow etiketi, bu basamakta devreye girer. Çünkü şayet siz bir linke nofollow komutu verdiyseniz arama motoru botlarına “buraya gelmene gerek yok!” demişsinizdir. Nofollow’un tarifini yapacak olursak şöyle bir açıklama yerinde olacaktır: Nofollow etiketi, Google tarafından geliştirilmiş link transfer formudur. Çünkü sizin sitenize gelen ya da sizin sitenizden çıkan her ilişki, karşı sitenin pahasına nazaran sizin site kıymetinizi de tesirler. Münasebetiyle verdiğiniz birtakım backlink’lerde, site bedelinizi korumak ismine nofollow etiketlerinden yararlanabilirsiniz. Bu sayede sayfanızın gücünü korumuş olursunuz.

Nofollow kullanılan genel alanlardan kimileri şöyle:

  • Eğer backlink vereceğiniz siteye tam manasıyla güvenmiyorsanız: Örneğin bir forum siteniz var ve kullanıcılar burada her gün öteki öbür içerikler yayınlıyor ve yayınladıkları içeriklerde de kontaklar kullanıyor. Bu temasların her birinin güvenirliğini denetim edemeyeceğinize nazaran bunlarda nofollow etiketi kullanmanız yararlı olacaktır.
  • Reklam üzere fiyatlı kontaklar kullanıyorsanız: Bu kullanım, aslında bir mecburilik. Çünkü Google, fiyatlı ilişkilerde nofollow etiketi kullanmayan sitelere ceza veriyor. Örneğin birisi sizin sitenize ilişki vermek için size ödeme yaptıysa bu linki kesinlikle nofollow etiketine bağlamalısınız. Affiliate temasları ve basın bültenindeki anchor text içeren ilişkiler da nofollow’lanmalı. Bu noktada “rel=”sponsored” olarak yeni bir etiketin çıktığını da bildirelim. Artık nofollow yerine bu etiket kullanılıyor.
  • Tarama önceliklendirmesi yapıyorsanız: Bu süreç, arama motoru botlarının, mülkünüzü nasıl gördüğünü etkilemesi bakımından kıymetli. Örneğin çok sayfalı bir web siteniz var ve sitedeki tüm sayfaların öncelikli olarak taranmasına gerek yok. Bu durumda sitenin var olma gayesine direkt hizmet etmeyen sayfalara nofollow etiketi eklenip sitenin taranacak sayfa sayısını azaltabilirsiniz. Bu durumda arama motoru botlarına, “Benim sitemde X adet öncelikli taranacak sayfa var.” demiş olur ve sitenizde bir tarama önceliklendirmesi yapmış olursunuz.
  • Cezalardan korunmak istiyorsanız: İşte, Google’ın SERP sıralaması cezalandırmasından etkilenmemek için yapmanız gerekenlerden biri de nofollow etiketi kullanmak. Fiyatlı yahut kuşkulu ilişkilerde ve basın bültenlerinde nofollow kullanmıyorsanız, Google’ın yaptırımlarıyla karşı karşıya kalmanız an sıkıntısı.

Backlink’inize nofollow etiketi eklediğinizde temas şu halde görünecektir:

<a href="https://abcdef.com" title="Ayakkabı" rel="nofollow">ayakkabi</a>

Backlink Ne İşe Fayda?

Buraya kadar olan kısımlardan nofollow’un kıymeti açıkça görülmekte. Fakat bahsin daha net açıklanması için backlink ne işe yarar, sorusuna bu kısımda direkt yanıt vermeyi tercih ediyoruz. Buyurun, SEO backlink nedir, ne işe fayda?

Backlink’ler sitenizin arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamasını düzgünleştirir. Aldığınız backlink, kaliteli bir siteden geliyorsa sizin de site bedeliniz bu oranda artacaktır. Bilhassa organik gelen backlink’ler, sayfanıza gelecek olan ziyaretçi sayısını da direkt artırabilir. Yani sitenize SEO backlink geldiğinde, bu durum arama motorları gözünde sitenizin referans bedelini olumlu tesirler. Yani bir web sitesi ne kadar fazla tavsiye ediliyorsa arama motoru sonuç sayfasındaki sıralaması da o derece yükselir. Ayrıyeten backlink’ler site sıralamanızı olumlu manada etkileyebileceği üzere sitenizin arama motorları tarafından keşfedilmesini de sağlar. Çünkü arama motoru botları, sitenize gelen ilişkileri bulup onları incelemekle vazifelidir. Münasebetiyle mülkünüzde kaliteli backlink sayısı ne kadar çoksa botların sitenizde geçireceği vakit da o derece artacaktır.

Backlink Çeşitleri Nelerdir?

link

Aşağıda backlink çeşitlerini görebilirsiniz. Her biri, farklı mecralarda ve web sitelerinde yayınlanabilen faydalı backlink örnekleri teşkil etmesi bakımından kıymetlidir.

  1. Edu&Gov Backlink: Eğitim ve devlet kurumlarından gelen yüksek otoriteli backlinklerdir. Sayfa bedelinin artmasında büyük rol oynar. Bununla bir arada bu hususun artık geride kaldığını, eskidiğini belirtmekte de fayda var. İşin içerisinde sponsorluk vs. varsa orası diğer lakin alakasız yerlerden yapılan link çıkışlarının artık pek yarar ettiği söylenemez.
  2. Footer Backlink: Bir web sitesinin footer alanına yerleşen ve sitenin tüm sayfalarında görüntülenebilen bir backlinktir.
  3. Forum Backlink: Forum sitelerine verilen backlinklerdir. Kullanıcılar forumlarda paylaştıkları irtibat bilgilerini ya da imzalarını yayınlar. Bu backlinklerin bedeli, başkalarına göre daha azdır.
  4. Dizin Backlink: Web sitelerini, farklı maksatlarla listeleyen sitelerden verilen ilişkilerdir.
  5. Dmoz Backlink: Dizin backlinkleri içinde yer alan bu backlink çeşidi, muhakkak bir kategoride ağırlaşmış internet sitelerine verilir. Lakin bu geri ilişkileri alabilmek için dmoz.org sitesine başvurmanız gerekmekte. Müracaat yapılmasının akabinde yetkili ve istekli editörler durumu değerlendirip size dönüş yapar.
  6. Blog Backlink: Fiyatsız blog imkanı veren sitelerden verilen backlink’lerdir. (Medium, Tumblr, Wix, Weebly, Blogger, WordPress…)
  7. Sosyal İmleme Backlink: Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram üzere farklı toplumsal mecralar üzerinden verilen temaslardır.
  8. Video Backlink: Youtube, Vidivodo, Mynet, İzlesene, Dailymotion, Yahoo, Vimeo üzere büyük görüntü sitelerinden gelen geri temaslardır.

Backlink Nasıl Alınır?

backlink nasıl alınır

Konunun üstadı Brian Dean’in de her daim söylediği üzere backlink, SEO’nun temel taşlarından. Pekala, backlink nasıl alınır? Backlink alırken dikkat edilmesi gereken başlıklar neler? En düzgün backlink’ler neler? Tüm bu soruların karşılığını üç temel başlık halinde bu kısımda bulabilirsiniz.

1. Kaliteli İçeriklere Oynamak

İyi backlink örnekleri oluşturmak istiyorsanız kaliteli içeriklere yönelmelisiniz. Sonuçta verimli toprak, verimli eser verir. Bunun için de aranma hacmi yüksek bahisler bulup bu hususlardaki aramalarda SERP sıralamanızı yükseğe çıkarmanız gerekir. Bu, çok kolay bir iş değil. Çünkü niş başlıklarda yükseğe çıkmak kolay olabilirken herkesin merak ettiği ve aranması yüksek mevzularda birinciliğe oynamak hayli sıkıntı. Zira bu üzere durumlarda rakipleriniz de er meydanında olacaktır. Münasebetiyle kaliteli ve aranma hacmi yüksek içerikleri bulduğunuzda sıra ikinci adıma geliyor.

2. Bilgileri Güncelleyip İçeriği Oluşturmak

Konunuz ile alakalı kaliteli içeriği bulduğunuzda yapmanız gereken, rakibinizdeki bu içeriği dikkatlice okuyup içindeki eksikleri ve düzeltmeleri yapmak. Hatta gerekirse içeriği farklı alt başlıklar ve anahtar sözlerle zenginleştirmek de işinize oldukça yarayabilir. Lakin burada Google’ın kesin talimatı var. Kendisi; backlink satın almanın, takas etmenin ve kendi siteleriniz ortasında backlink gönderimi yapmanın yanlış olduğunu söyler. Google’ın MuM ve RankBrain üzere algoritmalarından biri olan Penguen algoritması, tam da bu iş için geliştirilmiş. Penguen, doğal yollarla alınmayan backlink’leri denetlemek üzere çalışıyor.

Bu faydalı bilgiyi de verdikten sonra mevzumuza geri dönebiliriz. Doğal backlink almak için uğraştığınız bu süreçte sırada irtibat kurmak var.

3. İrtibata Geçmek

Kapsamlı ve özgün içeriği oluşturduktan sonra, rakibinizin bu içerik için nerelerden backlink aldığını öğrenmeniz gerekiyor. Bu iş için kullanabileceğiniz birkaç fiyatlı ve fiyatsız tool var. Bunlardan en çok kullanılan ve işe yarayanların başında hrefs geliyor. Aylık cüzi bir ölçü ödeyip bu SEO tool’unun alametifarikalarından pekala faydalanabilirsiniz. Diyelim ki rakibinizin o içerik için aldığı backlink’leri buldunuz. Sizin içeriğiniz, artık rakibinizinkinden çok daha yararlı ve kapsamlı olduğu için, bu referansı siz hak ediyorsunuz. Backlink’in geldiği URL’e gidin ve sitenin irtibat bilgilerini kullanarak yetkililerle mail yoluyla irtibata geçin. Sitelerinin mevzuyla ilgili son derece kaliteli bilgiler barındırdığını, sizin de bu manada yeni bilgilerle dolu içeriğinizin olduğunu hoş bir lisanla anlatın. Son olarak sizin sitenize link vermek isteyip istemeyeceklerini de ekledikten sonra e-postayı yollayın. İşte bu kadar! Çok büyük ihtimalle yakın vakitte olumlu dönüş alacaksınız.

Yararlı Backlink’ler

Aşağıdaki üzere sitelerden backlink almak sizin mülkünüzün kıymetini yükselteceği için faydalı olarak addedilir.

  • Yüksek otoriteli web siteleri. (.edu, .org, .biz uzantılı siteler)
  • Özgün içerikli siteler (haber siteleri)
  • Link alınan sayfayla ilgi seviyesinin yüksek olduğu siteler
  • Legal içerikler barındıran siteler
  • Arama motorları tarafından ceza almamış siteler
  • Eski domain’li siteler

Zararlı Backlink’ler

Yukarıdakinin tam zıddı halde, sizin mülkünüzün sıralama ve paha notunu düşürecek sitelerden backlink almamanız tavsiye edilir. Bunlar:

  • Düşük otoriteli siteler
  • Kopya içerik barındıran siteler
  • Spam sayılacak link çıkışı bulunan siteler
  • Geçmişte arama motoru cezası bulunan siteler
  • Link verilen sayfayla alakalı içeriği bulunmayan siteler
  • DR ve PR skoru düşük olan siteler
  • Yeni domain alınmış siteler
  • Yapay kullanıcı yorumu bulunan bağlantılar

Zararlı Backlink Nasıl Temizlenir?

backlink

Her şey tamam da sitemde ziyanlı backlink varsa bunlardan nasıl kurtulurum, diye soruyorsanız yanlışsız adrestesiniz. Çünkü yazımızın bu son kısmını zararlı backlink nasıl temizlenir, konusuna ayırıyoruz. Backlink silme sürecini, kalite puanı düşük bir siteden adlığınız backlink’ler için uygulayabilirsiniz. Çünkü bu temaslarla ilişiğinizi kesmeniz, site bedelinizi ve sıralamanızı olumlu tarafta etkileyeceği için son derece değerlidir.

Zararlı backlink taraması sonucunda belirlenen irtibatların reddedilmesine geldi sıra. Bunu da disavow.txt evrakı oluşturarak başarabiliriz. Bunu da Google Search Console üzerinden gerçekleştiriyoruz. Adımları aşağıda görebilirsiniz. Birinci olarak reddedilecek domain listesini domain:alanadi.com formunda teker teker yazıyoruz. Burada dikkat edilmesi gereken husus listenin, web sitesi adresi olarak değil, alan ismi olarak yazılması. Yani https://alanadi.com yerine domain:alanadi.com biçiminde yazılması gerekiyor. Şayet tüm domain’in değil de o domain’in içinden bir sayfanın reddedilmesi gerekiyorsa bu durumda uygulama, domain:alanadi.com/page formunda olacaktır.

Son olarak bu belgelerin Search Console’a yüklenmesi gerekiyor. Bunun içinse Google Search Console’daki disavow links kısmına gitmelisiniz. Select Property > Upload disavow list adımlarını takip ederek reddettiğimiz ziyanlı backlink’leri Google’a bildirmiş oluyoruz. Sitenizin kıymetini korumak ismine, bu süreci her ay aşikâr sıklıkta tekrar etmenizde yarar var. Bilmeniz gereken değerli bir uyarı: Genel olarak disavow tool’u dikkatli kullanılması gerekilen, tehlikeli bir tool’dur. O nedenle bu tool ile ilgili kullanımlarda işi bahta bırakmamak, muteber bir uzmandan yardım almak değerli olabilir.

Google’da Üst Sıralara Çıkmak İçin Neler Yapabilirsiniz? başlıklı yazımızı incelediniz mi?

Bunu Dene

Kalıcı Bağlantı (Permalink) Nedir, Ne İşe Yarar?

Kalıcı temas, internet dünyasının temel yapı taşlarından biridir ve birçok web sitesi için vazgeçilmez bir kıymete sahiptir. Pekala kalıcı temaslar neden bu kadar kıymetlidir? Bu yazıda kalıcı kontakların ne olduğunu ve ne işe yaradığını daha yakından inceleyeceğiz!

Bir yanıt yazın