Canonical Etiketi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

İçindekiler

Teknik SEO denildiğinde akla birinci gelen çalışmalardan birisi olan canonical etiketi, bir internet sayfasındaki standart sayfaları tanımlamak için kullanılan HTML etiketidir. Sayfalar ortasında içerik tekrarı olduğunda, arama motorları hangi sayfanın standart yani orjinal sayfa olduğunu tespit etmekte zorlanabilir. Bu durumda, standart URL kullanarak, arama motorlarına hangi sayfanın standart olduğunu göstermesine yardımcı olabiliriz.

Canonical URL Nedir?

Canonical URL’ler Teknik SEO tarafında hayli sık konuşulan ve tartışmalara husus olmuş bir SEO çalışmasıdır. Canonical etiketinin asıl amacı, arama motoru botlarının otoriter olarak görmesini istediğimiz, yani sıralama almak, konum kazanmak ve kullanıcıların karşısına çıkmak istediğimiz URL’leri gösterdiğimiz bir meta-etiketidir. Teknik SEO’nun temel maksadı, arama motorlarının internet sayfalarını daha kolay anlamasını ve indekslemesini sağlamaktır. Bu nedenle, sayfalarda tekrarlayan içerikler olduğunda, arama motorları hangi sayfanın orjinal olduğunu belirlemekte zorlanabilir. Bu durumda, canonical etiketi kullanarak, arama motorlarına hangi sayfanın orjinal olduğunu belirtebiliriz. Bu teknik düzgünleştirme, sayfa trafiğinin artmasına ve sıralama kaybının önlenmesine yardımcı olacaktır.

Ancak, yanılgılı canonical kullanımı, tam karşıtı sonuçlara neden olabilir. Örneğin, yanlış bir sayfaya yanlış bir standart URL belirtmek, arama motorlarının yanlış sayfayı daha sık taramasına, indekslemesine ve asıl orjinal olan sayfanın sıralamasının düşmesine neden olabilir. Bu nedenle, canonical URL’yi yanlışsız bir formda kullanmak çok kıymetlidir. Google, Canonical URL’leriyle her sayfanın ana içeriğini belirler. Bu noktada belirttiğimiz ana içerik daha sık ve tertipli olarak taranırken, ana içeriğe benzeyen kopya sayfaların tarama bütçesini azaltmak açısından daha seyrek tarandığını belirtmiştir.

URL Yapılandırması için Canonical Etiketi Kullanımı

Canonical etiketi, URL yapılandırması açısından da değerlidir. Bilhassa, şayet farklı URL’ler birebir içeriği gösteriyorsa, canonical kullanarak arama motorlarının özgün sayfayı belirlemesine yardımcı olabiliriz. Böylelikle, sayfa otoritesini farklı bir sayfaya devredebilir, yepyeni sayfanın yanlışsız bir halde pozisyonlandırılmasına yardımcı olabiliriz. Örneğin bir web sayfasının optimizasyonları yapılmadan evvel 4 farklı varyasyonu vardır. SEO şapkasıyla baktığımızda bu 4 farklı sayfadan birinin anasayfa olduğunu arama motoru örümceklerine ispatlamak içinde canonical etiketi kullanılmaktadır.

  • http://orneksite.com
  • https://orneksite.com
  • http://www.orneksite.com
  • https://www.orneksite.com

Canonical Etiketi

Normal kaidelerde üstte bahsettiğimiz üzere listedeki her bir URL farklı bir sayfa olarak kıymetlendirilir. Arama motoru penceresinde ise tıpkı içeriğe sahip farklı sayfalar farklı sorunlara sebebiyet vermektedir. Bu sebeple canonical etiketini yanlışsız bir halde kullanmamız epeyce elzem hale gelmiştir. Burada hakikat URL sürümünü kullanmak gerekir. İnternet sitesinin SSL olan versiyonu standartlaştırılmalıdır. Bunun haricinde bir sayfanın otoriter olarak kabul edilmesini sağlamak ismine da canonical etiketi kullanılır. Bu noktada sayfanın kendi URL’sini canonical etiketinde kullanmak kâfi olacaktır. Farklı bir parametreden yahut URL’in farklı bir sorgusuyla istek atıldığında o URL canonical-tag’inde yer aldığı için otoriterliğini koruyacaktır.

WWW ve WWW olmayan URL’ler için canonical etiketi kullanılabilir.

İnternet sitesi, WWW ve WWW olmayan URL’lerle de açılabilir. Burada da standart bir URL seçmek gerekecektir. Kopya içerik meselesinin önüne geçmek ismine tercih edeceğiniz versiyonu dengeli biçimde tüm sayfalarda olacak formda canonical etiketiyle işaretlenerek halledilebilir.

URL sonunda / olan yahut olmayan sayfalar için canonical etiketi kullanılabilir.

Aynı biçimde bir URL’in büyük-küçük olarak yazılarak açılması, URL’in sonuna / ekleyip, eklemeyerek açılması, farklı bir parametre ile sayfaya istek atması üzere birçok kopya sayfa sorunu doğabilir. Burada kurgulanacak canonical etiketi ile mümkün kopya sayfa problemlerinin önüne geçebilirsiniz. Burada anahtar kelime sayfanın birbirine benzeyen varyasyonlarının önüne geçebilmek ismine tek bir URL belirlemek gerekecektir. Bunu yapmanın en gerçek yolu ise yanlışsız URL’i hakikat canonical etiketinde kullanmak olacaktır.

Parametreleri, oturum kimlikleri, sıralama yahut filtreleme için kullanılan dinamik URL’lerde kullanılabilir.

https://orneksite.com/ornek-sayfa?sort=desc
https://orneksite.com/ornek-sayfa?gclid=deneme

şeklinde bir parametre ile sitenize girdi, şayet bu URL’in canonical etiketi yoksa yahut istek attığı bu URL canonical etiketine girildiyse otoriter olarak tercih edilecektir. Bu parametre sayfanın içeriğini değiştirmediği için kopya sayfa olarak dahi nitelendirebilir. Bu sebeple canonical etiketi tanımlamak ve bu etiketi aşağıdaki üzere pozisyonlandırmak kopya sayfa probleminin önüne geçecektir.

Cihaz çeşitlerini desteklemek için kullanılabilir.

https://orneksite.com/kalem/dolma-kalem
https://mobil.orneksite.com/kalem/dolma-kalem
https://amp.orneksite.com/kalem/dolma-kalem

Canonical URL’lerde her vakit mutlak URL’ler kullanılır.

Örnek verecek olursak; bir sayfanın canonical adresini belirtmek istediğimizde aşağıdaki üzere kullanılmamalıdır.

? Yanlış Örnek:

<link rel="canonical" href="/ornek-sayfa" />

Kullanılması gereken yapı aşağıdaki üzeredir, yani domainin tümünü burada kullanmalıyız.

✅ Hakikat Örnek:

<link rel="canonical" href="https://orneksite.com/ornek-sayfa" />

Canonical URL’lerde her vakit küçük harfli olarak kullanılmalıdır.

İlgili sayfanın canonical etiketlerinde URL’leri her vakit küçük harfli olarak kullanmalısınız, biri büyük biri küçük harfleri tanımladığınız noktada arama motorlarına farklı isteklerde bulunmasına neden olabiliriz.

Kullanım ayrıntıları ile ilgili özet geçecek olursak;

  • Orijinal sayfayla birebir içeriğe sahip sayfalarda kullanılmalı
  • Farklı URL yapısına sahip sayfalarda kullanılmalı
  • Sayfalar ortasında benzerlik ve farklılıkların karşılaştırılması yapılmalı

Canonical etiketi, orjinal sayfayla tıpkı içeriğe sahip olan ve farklı URL yapısına sahip olan sayfalarda kullanılmalıdır. Ayrıyeten, sayfalar ortasında benzerlik ve farklılıkların karşılaştırılması yapılmalıdır. Bu sayede, hangi sayfanın özgün olduğu belirlenerek yanlış yönlendirmelerin önüne geçilebilir.

Canonical URL Nasıl Eklenir?

Canonical etiketi eklemek epeyce kolaydır. Öncelikle, hangi sayfanın özgün olduğunu belirlemek gerekir. Akabinde, yepyeni sayfaya eklemek üzere bir canonical etiketi oluşturulur. Bu etiket, HTML kodunda <head> tagları ortasına eklenir. Canonical etiketi, rel=”canonical” formunda tanımlanır ve özgün sayfanın URL’si içerir.

Canonical Etiketi Kodu

Örnek kod:

<link rel="canonical" href="https://kriko.blog/seo/teknik-seo/google-algoritma-guncellemeleri">

Ancak, canonical etiketi eklerken dikkat edilmesi gereken kimi noktalar da vardır. Öncelikle, hangi sayfanın orjinal olduğundan emin olmak gerekir. Ayrıyeten, canonical etiketi ekleyeceğimiz sayfanın içeriği, orjinal sayfanın içeriğiyle birebir olmalıdır. Son olarak ise canonical <head></head> tagları ortasına konumlandırılmadığı noktada çalışmayacaktır bu sebeple konumlandırıldığı kod blokları hayli değerli diyebiliriz.

Ayrıca, canonical etiketi ekleyeceğimiz sayfanın, orjinal sayfadan farklı bir URL yapısına sahip olmaması gerekmektedir. Canonical etiketinde bulunan Standart URL, orjinal sayfaya yönlendirirken, URL yapısının tıpkı olması gereklidir. Aksi takdirde, yanlış bir sayfaya yönlendirme yaparak sıralama kaybına neden olabiliriz.

Canonical Etiketi Eklerken Nelere Dikkat Edilmeli?

  1. Hangi sayfanın orjinal olduğundan emin olunmalı
  2. Sayfanın içeriği özgün sayfanın içeriğiyle birebir olmalı
  3. Sayfanın URL yapısı özgün sayfadan farklı olmamalı

Canonical etiketi eklerken, hangi sayfanın özgün olduğundan emin olmak gereklidir. Ayrıyeten, sayfanın içeriği de orjinal sayfanın içeriğiyle birebir olmalıdır. Bunun yanı sıra, sayfanın URL yapısı da orjinal sayfadan farklı olmamalıdır. Canonical etiketi, yepyeni sayfaya yönlendirirken, URL yapısının tıpkı olması gereklidir. Burada çok dikkatli ve titiz bir çalışma gerçekleştirmeliyiz aksi taktirde yapılacak yanlış bir uygulama sonrasında sıralama kaybı yaşanabilir.

Canonical Etiketi Kullanımının Avantajları

Canonical etiketi kullanmanın birçok avantajı vardır. Öncelikle, sıralama kaybının önlenmesine yardımcı olur. Birebir içeriği gösteren farklı URL’lerin indekslenmesi, sıralamada düşüşe neden olabilir. Bu noktada kullanıcıların sayfara getirdiği sinyali farklı farklı URL’lere dağıtarak sayfaların güçlenmesinin önüne geçebiliriz, bu da bahsettiğimiz üzere sıralama düşüşlerine neden olabilir. Lakin, canonical kullanarak, arama motorlarına hangi sayfanın özgün olduğu belirtilir ve sıralama kaybı önlenebilir.

Ayrıca, sayfa trafiği de artırılabilir. Canonical etiketi kullanarak, farklı URL’lerin tek bir sayfaya yönlendirilmesi sağlanır. Bu da, sayfa trafiğinin artmasına ve kullanıcıların daha kolay bir formda yepyeni sayfaya ulaşmasına yardımcı olur. Böylelikle tüm sinyalleri otoriter sayfada toplayarak bir voltran oluşturulabilir.

Canonical Etiketi Nasıl Çalışır?

Google algoritmalarında canonical etiketi, emsal yahut tıpkı içeriğe sahip birden fazla sayfa için kullanılırken, hangi sayfanın öncelikli sayfa olarak kabul edileceğini belirler. Bu, kopya içerik meselelerini önlemeye ve arama motoru sonuç sayfalarında (SERP) sıralamayı etkilemeden benzeri sayfaları gruplandırmaya yardımcı olur. Google botları, bir sayfada canonical etiketi varsa, o sayfanın kendi içeriğinin bir kopyası olabilecek emsal sayfalarda arama yapmazlar. Bunun yerine, botlar, sayfanın orjinal içeriğine, yani canonical olarak belirtilen sayfaya yönlendirilirler. Böylelikle, çift içerik sıkıntıları önlenmesi beklenir ve arama motorları, sayfanın ana sayfa olarak kabul edilmesi gerektiğini anlamasına yardımcı olunur.

Bununla birlikte, Google botları, canonical etiketlerinin hakikat bir biçimde kullanıldığından emin olmak için sayfalarda kimi denetimler yapar. Örneğin, canonical olarak belirtilen sayfanın gerçek bir halde indexlenip indexlenmediğini denetim eder ve bu sayfada yer alan içeriğin benzeri sayfalarda kullanılmadığından emin olur. Bunun denetimlerini siteyle ilgilenen şahıslarda yapabilir. Screaming Frog üzere araçlarla anlık sitenin taramasını gerçekleştirerek raporlar alınabilir. Google Search Console kapsam raporu kısmından yahut URL Denetleme aracınını kullanarak sorun yaşanan sayfalar da denetim edilebilir, bir sorun varsa süratlice aksiyon alınabilir.

Canonical vermemize karşın ilgili sayfaları SERP yani arama motoru sonuç ekranında görebiliriz. Bunun sebebi ise canonical etiketileri direktif değil arama motorlarını yönlendirmek için verdiğimiz ipuçlarıdır. Bu sebeple arama motoru botları standart belirtilen sayfanın edilen sayfanın kıymetli olduğunu düşünerek etiketi hiçe sayabilir ve sayfayı indeksleyebilir.

Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Standart URL tanımlamak gayesiyle robots.txt belgesini kullanmayın. Robots.txt taramayı engellediği için arama motoru botları hangi sayfanın standartlaştığını göremeyecektir.
  • URL kaldırma aracını kullanmayın, bu süreç URL’in tüm sürümlerini arama hizmetinden kaldırdığı için gerçek sonuç vermeyecektir.
  • Canonical ile birlikte noindex etiketini kullanmayın. Standart sayfa seçmek yerine dizinden hariç tutulmasına neden olacaktır.
  • Hreflang etiketi kullanılıyorsa bununla birlikte canonical kullanmayı unutmayın.
  • İç linklemelerde standart sayfaya link vermeyi ihmal etmeyin, kopya sayfalara link vermekten kaçının.
  • Sitemap içerisindeki URL’lerde standart URL tanımlanmalı. Standart olmayan sayfaları site haritasına göndermeyin.

Tarama, İndeks, Sıralama… Google Nasıl Çalışır? başlıklı yazımızı incelediniz mi?

Kaynak:

  • https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls?hl=en

Bunu Dene

Görünmez SEO Tehlikesi: Keyword Cannibalization

Günümüzde kullanıcılar her gereksinimi için arama motorlarından faydalanır. Durum böyleyken organik arama stratejilerinde rekabet güzelce kızışmış bir durumda. Bunun için sayfalarınızın sürekli açıklayıcı, anlaşılır ve belli bir arama hacmine hitap etmesi gerekir. Zira arama motoru algoritmaları tek bir yanlışa dahi tolere etmemekte. Şayet siteniz için bu kriterler görünür değilse keyword cannibalization sorunu yaşıyor olabilirsiniz.

Bir yanıt yazın