E-ticaret Sitelerinde Bulunması Zorunlu Olan Sözleşmeler

İçindekiler

E-ticaret dalının hacmi her sene büyümesini sürdürdüğü üzere beraberinde satış yapan firmaların ve e-ticaret sitelerinden satın alma yapan müşterilerin haklarının korunması ismine kimi düzenlemelere gereksinim duyulmuştur. 2014 yılında yayımlanan “E-ticaret Kanunu ve Uzaklıklı Mukaveleler Yönetmeliği” satış öncesi ve sonrası süreçlerde her iki tarafın haklarını korumak hedefiyle düzenlendi. Gelin artık hepimizin “Okudum, Onaylıyorum” diye işaretlediği hususlara ayrıntılı bir formda bir göz atalım!

Mesafeli Sözleşmeler

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, e-ticaret aracılığıyla satış yapan sitelerin zarurî olarak bulundurması gereken mukaveleleri ve hukuksal metinlere düzenleme getirdi. Bu kontratların detayları Aralıklı Mukaveleler Yönetmeliği ile ayrıntılandırılmıştır. Uzaklıklı Kontratların hedefi tüketiciyi aydınlatıcı, bilinçlendirici tedbirleri almak ve tüketiciyi ve firmayı korumaktır.

Ön Bilgilendirme Formu

Mesafeli Kontratlar Yönetmeliği 5. husus gereği tüketici, alacağı eser yahut hizmet hakkında ön bilgilendirme formu ile bilgilendirilmek zorundadır. Ön bilgilendirme formu, firma hakkında ayrıntılı bilgi ve satılan eser ya da hizmetin satış öncesi-sonrası sürecindeki ayrıntıları kapsayan hukuksal metindir.

Mesafeli Satış Sözleşmesi

Tüketicinin Korunması Kanunu 48. husus gereği Aralıklı Satış Mukavelesi e-ticaret sitelerinde bulunması gereken bir başka hukuksal metin. Uzaklıklı Satış Kontratı, ön bilgilendirme formunda bulunan bilgilerin daha ayrıntılı olarak işlendiği mukaveledir. Bu kontrat satıcı ve tüketici ortasında yapılan asli metindir. Satışla ilgili bilgiler eksiksiz bir halde belirtilmelidir. Her tüketici sipariş tamamlanmadan evvel “okudum, onaylıyorum” biçiminde bu mukaveleyi onaylamak durumundadır. Aksi takdirde satın alma süreci hukuken tamamlanmamış demektir. Aralı Satış Kontratında yer verilmesi gereken unsurlar şunlardır:

  • Sözleşme konusu mal yahut hizmetin temel nitelikleri
  • Satıcı yahut sağlayıcının ismi yahut unvanı ve ayrıntılı bağlantı bilgileri
  • Mal yahut hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı ve ek masraflar
  • Ödeme ve teslimat bilgileri
  • Cayma hakkı maddesi

Gizlilik Politikası

Gizlilik Siyaseti (KVKK Metni)

Gizlilik Siyaseti, şahsî bilgilerin işlenmesi ve korunması hakkında düzenlenen mukaveledir. E-ticaret sitelerinin, satış sürecinde elde ettiği bilgileri ne biçimde işleyeceğini ve koruyacağını kapsayan türel metindir. Zımnilik Siyaseti şahsî dataların korunması unsurlarına ve Ticari Bağlantı Ve Ticari Elektronik Mesajlar Hakkında Yönetmeliği’ne uygun formda hazırlanmalıdır.

Kişisel Data Nedir?

Kişisel bilgi, kişinin direkt ya da dolaylı olarak kimliğini ele verecek bilgilerdir. İlgili kişinin rastgele bir kayıt ya da doküman aracılığıyla kimliğine erişilebilecek datalar de ferdî bilgi kapsamdadır. Şahsî bilgiden kelam edebilmek için dataların gerçek bir bireye ilişkin olması gerekmektedir. Yalnızca adı-soyadı, doğum tarihi ve doğum yeri üzere bilgiler değil; telefon numarası, motorlu taşıt plakası, toplumsal güvenlik numarası, pasaport numarası, özgeçmiş (CV), görüntü ve ses kayıtları, parmak izleri, e-posta adresi, hobiler, tercihler, etkileşimde bulunulan kişiler, küme üyelikleri, aile bilgileri, sağlık bilgileri üzere bilgiler de ferdî data olarak kabul edilir. Örneğin yalnızca motorlu taşıt plakası bir kimliği temsil etmezken bu data aracılığıyla kişinin kimliğine ulaşılabilir.

Özel Nitelikli Şahsî Data Nedir?

Kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi kanısı, felsefi inancı, dini, mezhebi yahut öteki inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sıhhati, cinsel hayatı, ceza mahkumiyeti ve güvenlik önlemleriyle ilgili bilgileri ile biyometrik ve genetik dataları özel nitelikli ferdî datadır. Bu datalar ilgili kişinin açık isteği ile ya da KVKK metninde geçen formda işlenmelidir.

Üyelik Sözleşmesi

Üyelik Kontratı, fiyatlı yahut fiyatsız üyelik kabul eden e-ticaret sitelerinde üyenin hakları ve yükümlülüklerini ele alan hukuksal metindir. Bu kontratta satıcı, üye olacak bireye sunacağı hizmet, sağlayacağı avantajlar ve üyelik sonrasında web sitesinin kullanımı hakkında ayrıntılı bilgilere yer vermek zorundadır.

Kullanım Koşulları

Sitenin kullanımına dair şartları, kullanıcıların siteye girdikleri andan beri dikkat etmesi gereken ögeleri içerir. E- ticaret sitelerinde bulundurulması mecburî olmasa da kullanılması tavsiye edilir.

Güven Damgası

E-ticarette İtimat Damgası Hakkında Tebliğ’in dördüncü unsurunda İtimat Damgası, “asgari güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarına uyan hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıya verilen elektronik işaret” olarak tanımlanmıştır. Bu elektronik işarete sahip olan e-ticaret siteleri belli standartlara uyduğunun tescil etmiş olmaktadır. İtimat Damgası almış olan e-ticaret siteleri, şahsî bilgi ve ödeme alan sitede yahut taşınabilir uygulamada MESKEN SSL ya da SSL sertifikasına sahipliği olan ayrıyeten yılda en az bir sefer sızma testi yaptırmakla yükümlüdür. Ayrıyeten hizmet yahut eser hakkında ayrıntılı bilgileri ve sipariş müşteriye ulaşana kadar kargo takip üzere imkanları sunmak durumundadır. İtimat damgasını e-ticaret siteleri için zarurî değildir lakin müşterilerin inanç duyabilmesi ismine kıymet arz etmektedir.

“Türkiye’de Bilişim Hukuku ile İlgili Bilinmesi Gerekenler“ başlıklı yazımızı okumuş muydunuz?

Bunu Dene

Türkiye’de Bilişim Hukuku ile İlgili Bilinmesi Gerekenler

2007 öncesinde bilişim alanında işlenen cürümler “nitelikli dolandırıcılık” kapsamında değerlendiriliyordu. İnternet kullanımının artışı ve bu alanda işlenen hatalar gerçek orantılı olarak arttığından birtakım düzenlemeler yapılması kaçınılmaz hale geldi. Türkiye’de dijital ortamlar için hazırlanan 5651 sayılı kanunu ve bu alandaki bireylerin ya da hukukî şahısların sorumluluklarını ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanlığı’nın uygulamalarını gelin daima birlikte inceleyelim.

Bir yanıt yazın