GA4 Unassigned Traffic (Atanamamış) Nedir, Nasıl Düzeltilir?

İçindekiler

Google Analytics 4 ile birlikte raporlarımızı tahlil ederken çok sık karşılaştığımız problemlerden bir tanesi Unassigned yani atananamış olarak isimlendirebiliriz. Trafiğinizin büyük bir kısmının atanamamış olması ölçümleme ve tahlil evresinde büyük bir kabuse dönüşebilir. Pekala gelin, bu sorunu neden görüyoruz, nasıl çözebiliriz üzere yanıtlara yakından bakalım. Bu içerik sayesinde raporlarınızdaki atanmamış trafik sayısını nasıl azaltacağınızı öğrenebilir ve web sitenizin performansını daha düzgün anlamlandırabileceksiniz.

Google Analytics 4’te Unassigned (Atanmamış Trafik) Nedir?

Başlıktan anlaşıldığı üzere, Google Analytics 4’te “Unassigned” ya da Türkçe karşılığıyla “Atanmamış Trafik”, web sitenizin trafiği üzerindeki muhakkak bir segmentasyonu söz eder. Bu kavram, başka trafik kaynaklarına atfedilemeyen yahut tanımlanamayan ziyaretçi kümelerini içerir. Bu, ekseriyetle makul bir trafik kaynağına, kampanyaya yahut kullanıcı aktifliğine direkt atfedilemeyen ziyaretçileri içerir. Kanal gruplaması altında bulunan bu trafik kanalı, trafiğinizin organik arama, ücretli arama, sosyal, e-posta, doğrudan, yönlendirme vb. üzere öteki kanal kümelerine dahil edilememesi manasına gelmektedir. Google’ın belirlediği varsayılan kanal gruplaması içerisinde bulunmayan trafikleri tek bir kümede gruplandırmak için yaptığı formüllerden biridir.

unassigned traffic

Bir örnek verecek olursak, bir trafik kaynağının ortacısı (medium) “organik” ise bunu Organik Search altında kümeler yahut trafiğin ortacısı “cpc” ise bunu Paid Search altında toplar. Bu noktada GA4 gelen trafiğin aracısını yahut kaynağını bilmediği noktada bunu varsayılan trafik kanalları ortasından birinin altında toplayamadığı için Unassigned olarak bir başlık altına konumlandırmaktadır.

Yukarıdaki örneğe bakacak olursak en çok trafiğin geldiği alanlar atananamış trafikte olduğunu görmekteyiz. Bu durumda trafiğin neredeyse %25’ini ölçümleyememiz manasına gelmektedir. Bu durum farklı profillerde daha fazla yahut daha az olabilir.

Atanamamış trafiği Traffic/User acquisition sekmeleri altında bulabilirsiniz. Üstteki grafiği biraz daha ayrıntılı incelediğimizde session default channel group yanında bulunan + işaretine tıkalyıp source/medium eklediğimizde trafiğin neden atanamadığını daha net bir biçimde görebiliriz.

Yani bir trafik kaynağı yahut aracı kullanıcılar tarafından manuel olarak kurgulandığında Google’ın kurallarına uymuyorsa Atanmamış kanal altında gruplandırılıyor.

Unassigned (Atanmamış Trafik) Zorlukları

Atanmamış trafik, web sitelerinin tahlilinde çoklukla göz arkası edilen fakat kıymetli olan bir kavramdır. Bu durumun tesirleri, web sitesinin performansını anlamak ve güzelleştirmek için epey değerlidir. Bu başlık altında atanmamış trafiğin tahlil tarafında karşılaşabileceğimiz zorlukları inceleyeceğiz.

Analiz Zorlukları

Bu trafik kaynağı, belirsizlik nedeniyle hakikat bir tahlil yapmayı zorlaştırabilir. Hangi kaynaktan geldikleri yahut ne cins bir etkileşimde bulundukları hakkında net bilgi olmaksızın, pazarlama stratejileri yahut içerik optimizasyonu üzere hususlarda gerçek kararlar almak güçleşebilir. Bu sebeple trafik kaynaklarında yaşanan düşüş yahut iyileşmeleri net olarak incelenmesinin önüne geçebilir.

Yanlış Yönlendirmeler

Özellikle kampanyalar yahut dış etkinlikler sırasında, trafik kaynaklarının hakikat formda izlenememesi yahut atfedilememesi durumunda, ziyaretçilerin nereden geldikleri yahut ne cins bir etkileşimde bulundukları konusunda aldatıcı datalar elde edilebilir. Bu durum, stratejik kararların alınmasını zorlaştırabilir.

Yanıltıcı Data Analizi

Web sitesinin muvaffakiyetini pahalandırmak için kullanılan tahlil araçları, bu belgisiz trafik kaynağını içerdiğinde aldatıcı sonuçlar ortaya çıkarabilir. Bu da, yanlış anlaşılmış bir muvaffakiyet yahut başarısızlık kıssası oluşturabilir. Yol keşfi ve dönüşüm hunisi keşfi üzere ayrıntılı tahlil ve incelemeler konusunda da yanlışsız tahliller yapılmasının önüne geçecektir.

Atanmamış Trafik Neden Oluşur?

Trafik kaynağının gruplanmamasının sebeplerini bilmek bu sürecin daha süratli bir formda çözümlenmesine yardımcı olacaktır. Trafik kanallarının Google kurallarına uymamasının sebeplerini inceleyerek ve bu sorunu kurallara uyacak hale getirerek atanmamış trafik meselesini minimize edebiliriz.

İzleme hataları

Google Analytics 4 (GA4) kullanırken, web sitenize gelen trafiği hakikat kaynaklarla ilişkilendirmek hayli değerlidir. Lakin, izleme süreçlerinizde kimi parametrelerin eksik yahut yanlışlı olması, bu yanlışsız ilişkilendirmeyi engelleyebilir. Ayrıyeten, ziyaretçi kapalılığı ve tarayıcı ayarları da bu durumu etkileyebilir. Kullanıcılar kimi izleme sistemlerini engellediğinde yahut anonimleştirilmiş bir halde bilgi paylaştıklarında, GA4 trafik kaynaklarını belirlemede eksik yahut bilinmeyen datalarla karşılaşabilir. Bu nedenle, web sitenizdeki izleme süreçlerini gözden geçirmek ve yanlışsız parametreleri kullanarak izleme kodlarını yerleştirmek değerlidir. Yanlışsız yapılandırılmış izleme, GA4’ün trafik kaynaklarını daha yanlışsız bir formda belirlemesine ve böylelikle tahlillerinizin güvenilirliğini arttırmasına yardımcı olabilir.

UTM parametreleri

Sayfalarınıza ilişkin URL’lerin UTM parametreleriyle etiketlememek, yanlış manuel etiketleme üzere meseleler tahlillerde dataların karışık olmasına neden olur. UTM yapınız Google’ın kurallarına uymuyorsa, atanmamış trafiğin ana nedenlerinden biri diyebiliriz.

Adblocker (Reklam Engelleyiciler)

Günümüzde birçok kullanıcı, reklam engelleme yazılımları ve öbür kapalılık araçlarını kullanarak internet tecrübelerini şahsileştiriyor. Lakin, bu cins araçlar Google Analytics üzere analitik araçların datalarını hakikat biçimde toplamasını engelleyebilir

Domainler Ortası Data Takibi

Eğer domainler ortası bilgi takibi gerçek yapılandırılmamışsa, kimi yönlendirmeler sonucunda URL’lerdeki UTM parametreleri kaybolabilir. UTM’de parametreler kaybolacağından ötürü GA4, ilgili trafiği kaynağa/ortama aktaramaz. Bu da atanmamış trafik sıkıntısına neden olur.

Session_start etkinliği

Eğer session_start aktifliği eksikse, GA4 yeni bir oturum olup olmadığını bilemeyeceğinden trafiği hakikat biçimde atamaz.

Ölçüm protokolü (Measurement Protocol)

GA4’e ölçüm protokolü ile trafik gönderirken ga_session_id eksikse, dataları gerçek bir biçimde aktaramaz.

Diğer hatalar

Bu kusurların kimileri kullanıcıdan kaynaklanmaz ve Google Analytics sistemindeki yanılgılardan kaynaklanabilir. Bu durumda, kullanıcıların bilgi izleme ve atama konusunda yaşadığı ani değişimlere neden olabilir. Tahlil olarak, Google’ın bu kusurları düzeltmesini beklemek ve dataların gerçek biçimde güncellenmesini sağlamak en yanlışsız yaklaşım olabilir.

GA4’te Atanmamış Trafik Nasıl Düzeltilir?

Burada yaşadığımız sorun kanallar ortası trafiğin hakikat bir halde aktarılamaması, bu sebeple odaklanacağımız mevzu siteye gelen trafiğin kaynağını ve aracısını yanlışsız bir formda GA4’e aktarmak olacaktır.

İlk iş olarak GA4 kurulumunun gerçek bir halde yapılıp yapılmadığına bakılmalı.

İlk olarak izleme kodunun tüm sayfaları içerecek ve gerçek halde ve </head> kapanış etiketinin çabucak önüne kurulduğundan emin olmalısınız. Bunu Tag Assistant yahut GA4 debugger üzere araçlarla test edebilirsiniz. Burada kritik olan kısım </head> kodunun çabucak önünde olması ve tüm sayfalarda yer almasıdır.

UTM etiketlerinin hakikat bir biçimde kurgulanması gerek.

UTM etiketlerinin yanlışsız bir şekide kurgulanmaması kampanyaların performanslarını hakikat ölçmemekle kalmaz mevcut verileri da bozar. Bu sebeple geçmişte kurguladığınız UTM etiketlerinin hakikat bir halde kurgulanıp kurgulanmadığını araştırmalısınız. Ardından kendinize uygun bir yapı belirleyip o yapının etrafında etiketlerinizi oluşturmaya devam etmelisiniz.

Otomatik etiketlemeyi aktifleştirebilirsiniz.

Otomatik etiketlemeyi aktifleştirerek manuel kusur yapma riskini azaltabilirsiniz. UTM tarafında yapılan yanlışlarda bu sistem sayesinde minimize ediliyor.

Varsayılan kanal gruplandırma kurallarına uyulmalıdır.

Sitenize gelen trafiğin gerçek kaynağa atanmasını sağlamak için UTM etiketleri oluştururken Google tarafından bu kurallara uyulması epey değerlidir. Örneğin, aşağıdaki URL’yi bir e-mail marketing kampanyası için etiketlerseniz GA4 tarafından tanınmaz ve “atanmamış” kategorisine dahil edilir.

/?utm_source=weekly_newsletter&utm_medium=gmail

Burada aşağıdaki üzere bir UTM kodu kullanıldığında bu sorun düzelecektir.

/?utm_source=weekly_newsletter&utm_medium=email

Aşağıdaki linkten tüm kanal kümelerini inceleyebilirsiniz: https://support.google.com/analytics/answer/9756891?hl=en

Maalesef adblocker üzere reklam engelleyicileri yapabilecek bir şeyimiz yok. Tüm her şeyi denedikten sonra yoğunluğu az olacak biçimde hala Unassigned yanılgılarıyla karşılaşıyorsak, Google Analytics 4 tarafından bir aksiyon alınana kadar yaşamaya alışmamız gerekecek üzere gözüküyor. GA4 tarafında yapılan gruplamalar otomatik olarak yapılır ve atamalar art tarafta işlenirse bu problemle daha az karşılaşabiliriz.

Google Analytics 4’e Telefon Tıklamaları Nasıl Gönderilir? başlıklı yazımız da dikkatinizi çekebilir!

Bunu Dene

Google Analytics 4 (GA4) Hakkında Sık Sorulan Sorular

Standart Universal Analytics mülkleri, 1 Temmuz 2023 prestijiyle data işlemeye son verdi. 1 Temmuz 2023’ten sonra Universal Analytics raporlarınızı bir müddet daha görebilirsiniz lakin yeni datalar sadece Google Analytics 4 mülklerine aktarıldı. Bu yazımızda GA4 hakkında sık sorulan sorulara değinmek istedik.

Bir yanıt yazın