Google Analytics 4’e Telefon Tıklamaları Nasıl Gönderilir?

İçindekiler

İnternet sitenizde bulunan telefon numaralarını takip ederek, bağlantı için başvuran müşterilerinizi ölçümleyebilir ve raporlayabilirsiniz. Elde edilen datalar ile en çok dönüşüm gösteren sayfaları ve kentleri bulabilir yahut yeni dönüşüm stratejileri oluşturabilirsiniz. Bu yazımızda web sitenizde bulunan telefon numaraları tıklamalarını takip etmek ve raporlamak için Google Analytics 4, Google Tag Manager ve Google Veri Studio kullanacağız. Kuruluma başlamadan evvel web sitenizde yer alan bağlantı linkleri örnekteki üzere aranabilir telefon ilişkileri olmalıdır:

Örnek HTML Kodu:

<a href="tel:+90123456890">+90 123 456 7890</a>

GTM ile Trigger Oluşturma

Google Analytics 4’e göndereceğimiz bilginin yalnızca telefon ilişkilerinde tetiklenmesi için GTM üzerinden bir trigger oluşturuyoruz.

GTM Trigger Heyetim Adımları:

  1. Oluşturacağımız trigger’a uygun bir isim veriyoruz. GTM’de uygun isimlendirme ile oluşturarak trigger, tag ve variable sayınız arttıkça arama yaparken vakit kazanabilirsiniz. Örnek olarak trigger’ı GA4 – Phone Click formunda isimlendirerek devam ediyorum.
  2. Trigger Type alanında, oluşturacağımız trigger’ın hangi süreç cinsinde tetikleneceğini seçiyoruz. Bu kısımda Just Link’i seçerek yalnızca link tıklamaları için tetiklenmesini ayarlıyoruz. Google Tag Manager trigger oluşturma
  3. “This trigger fires on” kısmında “Some Link Click” seçeneğini işaretliyoruz. Bu alanda trigger’ın bizim belirleyeceğimiz şartlarda çalışmasını sağlıyoruz. Trigger’ın yalnızca telefon ilişkilerinde tetiklenmesi için tıklanan URL’nin “tel:” tabiri ile başlaması için bir şart tanımlıyoruz ve trigger’ı oluşturuyoruz.

Google Tag Manager trigger'a kural oluşturma

“Click URL” seçeneğini göremiyorsanız, Click URL GTM’de yerleşik değişkenler ortasında yer alan “Choose Built’In Variable” seçeneğini seçip açılan pencereden etkin hale getirebilirsiniz.

GA4 Event Etiketi Oluşturma

GTM’de menüde bulunan Tag kategorisinden birinci olarak yeni bir etiket oluşturuyoruz. Oluşturacağımız tag ile istediğimiz event’i GA4’e yollayacağız. Çabucak GA4 event heyetim adımlarına geçelim.

  1. GTM’de tag oluştururken birinci seçmemiz gereken alan etiketin tipi. Biz bu kısımda Google Analytics: GA4 Event seçeneğini seçip devam ediyoruz. Daha sonra GA4 ölçüm kimliğini tanıtmamız gerekiyor. Bu örnekte manuel olarak GA4 ölçüm kimliğini giriyorum. GA4 ID’nizi bilmiyorsanız GA4 panelinden Admin->Data Streams kısmından öğrenebilirsiniz. Event Name kımında GA4’e göndereceğimiz event ismini yazıyoruz. Aktiflik ismine phone_click_event yazarak devam ediyorum. İsimlendirme yaparken dikkat etmeniz gereken kurallar:
    • Etkinlik isimleri büyük/küçük harfe hassastır. Örneğin, “etkinlik” ve “Etkinlik” iki farklı aktiflik olarak kabul edilir.
    • Etkinlik isimleri bir harfle başlamalıdır. Özel karakterler kullanmayın ve sözler ortası alt çizgi ile isimlendirin.
    • GA4 için kullanılılan default tarifli event isimlerini kullanmayın.
  2. Google Tag Manager GA4 event oluşturmaSon olarak oluşturduğumuz event’in ne vakit tetiklenmesi gerektiğini seçeceğiz. Bu kısımda telefon temaslarına tıklandığında çalışması için oluşturduğumuz trigger’ı seçiyoruz.

GTM’de Değişiklikleri Test Etmek

Google Tag Manager’da proje sayfasında sağ üst kısımda bulunan Preview’e tıklayarak GTM’de yaptığınız değişiklikleri test edebilirsiniz. Oluşturduğumuz etiketin aşağıda yer alan fotoğraftaki üzere çalıştığını görebilirsiniz.

Google Tag Manager kodu debug etmek

GA4 Gerçek Vakitli Test

Google Analytics 4 üzerinden gerçek vakitli test etmek için Configure>DebugView’a tıklayın. GTM’de Preview yaparken gelen bilgileri bu ekrandan görüntüleyebilirsiniz. Aşağıdaki fotoğrafta oluşturduğumuz event’in bilgiler kısmında geldiğini doğrulayabilirsiniz. Gönderilen event’lerin yaklaşık 24 saat sonra “GA4 Events bölümü” altında listelendiğini görebilirsiniz. GA4 Configure>Events kısmında dilerseniz oluşturmuş olduğumuz event’i dönüşüm olarak işaretleyebilirsiniz. Ek olarak oluşturmuş olduğunuz event’in seçtiğiniz tarihler ortasında kaç kullanıcı olduğunu ve aktifliğin kaç kez çalıştığını görebilirsiniz.

Google Analytics 4 debugview kullanımı

Oluşturduğumuz Event’i Veri Studio’da Raporlama

GTM ile oluşturduğumuz event’i GA4’e nasıl göndereceğimizi öğrendik. Artık sıra telefon tıklamalarını Google Veri Studio’da nasıl raporlayabilmeye geliyor. Buna da bir göz atalım. Veri Studio raporlama örneğimizde hizmet eseri satan bir firmanın web sistesinden gelen telefon aramalarının hangi kentlerden ve sayfalardan geldiğini yanıtlayan bir rapor oluşturalım.

Google Veri Studio Event Raporlama Adımları

  1. İlk olarak Veri Studio’da mevcut bir rapor sayfanız bulunmuyor ise yeni bir DS raporu oluşturuyoruz.
  2. Raporumuza tablo ve puan kartı grafiği ve raporda tarihe nazaran filtreleme yapabilmek için tarih denetimi aracı ekliyoruz.
  3. Telefon tıklamlarını daha net görmek için tablomuzu yapılandıralım. Tablomuza tıkladığımızda sağ tarafta açılan kısımdan ayarlarımızı aşağıdaki formda yapılandırıyoruz..
    • Veri kaynağını kullandığınız GA4 mülkünü seçiyoruz.
    • Dimension (Boyut) kısmına sayfa yolunu ve bölgeleri ekliyoruz.
    • Metric (Metrik) alanında toplam kullanıcı sayısı, oturumlar ve aktiflik sayısını seçiyoruz
    • Sort (Sıralama) alanında ise aktiflik sayısını seçiyoruz.
    • Filter (Filtre) kısmında telefon tıklamalarını takip edebilmek için oluşturduğumuz GA4 event’i için bir filtre oluşturuyoruz. Filtre ayarlarını aktiflik ismine nazaran yalnızca oluşturduğumuz phone_click_event’i gelmesi için bir şart ekliyoruz. Testleri masaüstü üzerinden yaptığım için filtreye aygıt kategorisi eklemedim. Yalnızca taşınabilir aygıtlardan gelen etkinlikler için filtreye ekleyebilirsiniz. Google Studio filtre oluşturma
    • Eklediğimiz puan kartının metrik alanına etkilik sayısı, filtre alanına da oluşturduğumuz filtreyi seçiyoruz. Kart grafiğini toplam telefon tıklamalarını bariz bir halde raporda görmemiz için ekledim. Dilerseniz eklediğimiz tablonun ayarlarında bulunan summary row(Özet Satırı) özelliğini etkin hale getirip tablonun en alt kısmında da toplam satırını görebilirsiniz.
    • Son olarak raporumuza iki tane drop-down list (açılır liste) denetimi ekleyelim. Tabloya eklediğimiz sayfa yolu ve bölgelere özel bize raporda filtre yapabilme imkanı sunacak. Eklediğiniz denetimler tablodaki boyut alanına nazaran otomatik gelecektir.

Raporlama adımlarını tamamladıktan sonra aşağıdaki fotoğraftaki üzere bir rapor oluşturmuş olacaksınız. Rapora gereksinimlerinize nazaran ek grafikler ve filtreler ekleyebilirsiniz.

Google-data studio event raporlama

GA4 Etkinlikler Genel Değerlendirme

Genel olarak GA4 event’lerini sitenizin her kısmında kullanabilirsiniz. Bu yazımında telefon tıklamalarını takip etmeyi anlattık, lakin farklı kullanım alanlarını da birkaç unsur ile örneklendirelim.

  • Sepete ekle vb. butonlarının takibi,
  • Özel event’ler oluşturup, örneğin siteye login olan kişinin e-mail ile mi yahut telefon ile mi giriş yaptığının takibi,
  • A/B testleri için oluşturulan özel kurguların takibi.

Genel olarak sitenizde takip etmek için dilediğiniz event’i oluşturabilir ve raporlayabilirsiniz. Ek olarak Google’ın web siteleri ve taşınabilir uygulamalar için sunduğu önerilen GA4 etkinliklerini de sitenize yahut uygulamanıza ekleyebilirsiniz.

Listeye ulaşmak için: https://support.google.com/analytics/answer/9267735

Umarım makalemiz sizlere yararlı olmuştur. Eklemek istediğiniz yahut husus hakkında merak ettiğiniz ayrıntılar olursa yorum kısmından bizlere iletebilirsiniz.

Kaynaklar:

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/events

https://support.google.com/tagmanager/answer/7679316?hl=en

https://support.google.com/tagmanager/answer/7182738?hl=en

https://support.google.com/analytics/answer/9322688?hl=en

Ayrıca Kapsamlı Pagination SEO (Sayfalandırma) Rehberi isimli yazımıza da göz atmanızda yarar var.

Bunu Dene

Google Analytics 4 (GA4) Hakkında Sık Sorulan Sorular

Standart Universal Analytics mülkleri, 1 Temmuz 2023 prestijiyle data işlemeye son verdi. 1 Temmuz 2023’ten sonra Universal Analytics raporlarınızı bir müddet daha görebilirsiniz lakin yeni datalar sadece Google Analytics 4 mülklerine aktarıldı. Bu yazımızda GA4 hakkında sık sorulan sorulara değinmek istedik.

Bir yanıt yazın