İçindekiler
Pazarlama dünyasında tüketiciye birden fazla seçenek sunmak her vakit kıymetli olmuştur. Zira tüketici gereksinimlerine uygun eseri bulmak ve tüketmek için rakiplere yönelebilir. Bu durumda tüketiciye “senin için her vakit buradayım” diyebilmek için eser yahut içerik çeşitliliği sunmanız gerekir. Lakin bu kural her vakit geçerli değil. Kimi durumlarda yalnızca “senin için tek yanlışsız kanal benim” demek gerekir. Bu durum organik arama dünyasında muhakkak böyledir.
Günümüzde kullanıcılar her gereksinimi için dijital dünyanın içerisinde. Hal böyleyken organik arama optimizasyonu stratejilerinde rekabet düzgünce kızışmış bir durumda. Bunun için sayfalarınızın sürekli açıklayıcı, anlaşılır ve muhakkak bir arama hacmine hitap etmesi gerekir. Zira arama motoru algoritmaları tek bir yanılgıya dahi tolere etmemekte. Şayet siteniz için bu kriterler görünür değilse keyword cannibalization sorunuyla karşı karşıya kalmış olabilirsiniz. Hem teknik hem de içerik stratejileri açısından büyük ehemmiyet taşıyan bu sorunu saptamak ve çözmek için bu kavramı aklınızın bir köşesine not etmenizde yarar var.
Keyword Cannibalization Nedir?
Keyword Cannibalization teriminden bahsetmeden evvel klâsik pazarlama dünyasında da sıklıkla duyulan “Cannibalization” kavramını tanıyalım. Lisanımıza “Kanibalizasyon” olarak geçen bu kavram pazarlama alanında; bir eserin muadili olan diğer bir eser tarafından satışlarının düşürmesi manasında kullanılır. Yani markanızın birbiriyle muadil bir yeni bir de eski olmak üzere iki eseri olduğunu düşünün. Şayet yeni eseriniz eski eserinizin satışlarını düşürüyor ise burada kanibalizasyon sorunu olduğunu söylemek mümkündür. Keyword Cannibalization kavramının manası da bu tanıma benzeridir.
Keyword kanibalizasyonu, bir sitedeki birçok sayfanın birebir anahtar kelimeyi hedeflemesi ve tıpkı emele hizmet etmesi durumunda ortaya çıkan bir SEO sıkıntısıdır. Bu durum, çoklukla SERP sıralamalarını ve organik trafik performansını olumsuz istikamette tesirler. Ayrıyeten kullanıcıların site yahut marka algılarında güvensizlik tesiri yaratır. Zira arama motorlarında bir siteden birden fazla sonucun yer alması içeriklerin kâfi olmadığı algısı oluşturabilir. Keyword kanibalizasyon tesirlerini yazımızın devamında işleyeceğiz. Artık gelin organik arama performansını büyük ölçüde etkileyebilen bu sorunun kaynaklarını inceleyelim.
Anahtar Söz Kanibalizasyonu Nasıl Meydana Gelir?
Keyword cannibalization sorununun meydana gelmesinde hem teknik hem de içerik strateji meselelerimin hissesi olduğunu söylemek mümkündür. Bu yüzden rastgele bir keyword cannibalization sorunu saptandığında iki alanın da sorgulanması gerekir. Anahtar söz kanibalizasyonu problemine neden olan hareketleri şu halde sıralayabiliriz:
- Benzer içerikleri vakit içinde yayınlama
- Eski sayfayı yönlendirmeden yeni bir sürümünü yayınlama
- Aynı eser kategorisine farklı yollar oluşturma
- Aynı anahtar söz için misal sayfaları optimize etme
- Alt kategori sayfalarında optimizasyon süreci eksikliği
Hem teknik hem de editöryel açıdan yapılan bu çeşit yanlışlar keyword kanibalizasyon yanlışlarının kaynağı olabilir. Ancak bu cins tesirlerin görülmediği senaryolarda da bu yanlışla karşı karşıya kalma ihtimaliniz de bulunur. Bu çeşit durumlarda site bilgilerinizi dikkatlice incelemenizde yarar var.
Keyword Cannibalization Tesirleri Neler?
Bir SEO sorunu olan anahtar söz kanalizasyonunun, bir web sitesinde muhakkak anahtar sözlerin farklı içeriklerde rekabet etmesi durumunda ortaya çıktığını daha evvel belirtmiştik. Bu yanılgıyı tespit edebilmek için kimi dataları dikkatle inceleyebilirsiniz. Keyword cannibalization sonucunda oluşabilecek sorunları şu formda sıralamamız mümkün:
Organik Sıralama Düşüşleri: Bir web sitesinde farklı sayfalarda birebir anahtar kelimeyi hedefleyen içerikler varsa arama motorları hangi sayfanın daha kıymetli olduğuna karar veremeyebilir. Bu da sayfaların arama motoru sonuçlarında düşük sıralarda görünmesine neden olabilir.
Trafik Kayıpları: Şayet birden fazla sayfa tıpkı anahtar kelimeyi hedefliyorsa, arama motorları her iki sayfayı da farklı kullanıcılara gösterebilir. Bu durumda potansiyel ziyaretçiler ortasında bölünme yaşanır ve her iki sayfaya da az trafik gelir.
Yetersiz İçerik Algısı: Birden fazla misal içerik, kullanıcılar ortasında karışıklığa ve karmaşaya neden olabilir. Hangi sayfanın neyi anlattığına dair netlik olmaması kullanıcı cephesinde yetersiz içerik algısı yaratabilir.
Otorite Kaybı: Birbiriyle muadil içeriklerin rekabet etmesi, site otoritesinin bölünmesine yahut zayıflamasına neden olabilir. Bunun sonucunda genel olarak sitenin arama motorlarındaki otoritesi düşebilir.
Alakalı Sayfada Potansiyel Kaybı: Keyword cannibalization görülmesi halinde kullanıcının arama niyetine hitap edecek sayfa durum kaybedebilir. Bu durum kullanıcıların asıl aradığı sayfaya ulaşamamasına neden olur. Böylelikle kelam konusu sayfa potansiyel kıymetini kaybeder.
Dönüşüm Kayıpları: Kullanıcıların gerçek içeriği bulamaması yahut istedikleri bilgiye ulaşmak için zorlanması dönüşüm oranlarını düşürebilir.
Bu tesirleri sizin için aktarırken küçük bir not düşmemizde yarar var. Eğer siteniz güçlü bir otoriteye sahipse, bir anahtar söz üzerinden 2-3 sayfanız arama ekranında görülebilir. Bu durum her vakit keyword cannibalization problemine işaret etmez. SERP ekranında birden fazla sayfanın bulunmasında nasıl keyword cannibalization tespit edilebilir merak ediyorsanız, buyurun başka bahse geçelim.
Keyword Cannibalization Sorunu Nasıl Tespit Edilir?
Keyword cannibalization sıkıntısını tespit edebilmek için birinci olarak kelam konusu anahtar söz hakkındaki SERP sıralamasını incelemeniz gerekir. Akabinde ise bu sürecin en kıymetli noktası olan mana bakımından inceleme yapmak gelir. Şayet bir anahtar söz aramasında SERP ekranında iki yahut daha fazla sayfanız bulunuyorsa içeriklerinizi gözden geçirin. Sayfalarda yer alan içerikler mana bakımından farklı arama niyetlerine hitap ediyor olabilir. Bu durumda keyword cannibalization sıkıntısının olduğu söylenemez. Pekala kısa yoldan anahtar söz kanibalizasyonu tespiti nasıl yapılır? Bu sorunun karşılığını merak ediyorsanız web sitenizi muayene etmenin pratik yolları aşağıdaki başlıklarda.
Arama Motoru
Sitenizdeki keyword kanibalizasyon meselesini bulabilmek için arama motorları üzerinden ilerlemeniz mümkün. Bunun için yalnızca hedeflediğiniz anahtar kelimeyi sitenizle birlikte aratmanız kâfi. Epeyce pratik olan süreç için arama motoruna şu formülü yazın:
site:Web Siteniz “aranacak anahtar kelime”
Bu adımdan sonra SERP ekranında çıkan içeriklerinizi inceleyerek kanibalizasyon probleminin olup olmadığını gözlemleyebilirsiniz.
Ahrefs
SEO dünyasının tanınan araçları ortasında yer alan Ahrefs, anahtar sözler üzerinden sayfa sorgusu yapmanız için pratik bir arayüz sunar. Anahtar sözler üzerinden rakip tahlili, backlink tahlili ve organik arama dataları Ahrefs ile pratik bir formda incelenebilir. Şayet bu araçla neler yapabileceğiniz ayrıntılı olarak öğrenmek isterseniz “Ahrefs ile İlgili Bilmeniz Gereken Her Şey” ismi içeriğimize göz atmadan geçmeyin. Artık gelelim Ahrefs ile sitedeki kanibalizasyon sıkıntılarını tespit etmeye. Pratik bir kanibalizasyon muayenesi için şu adımları takip edin:
- İlk olarak sitenizin domain adresini girin.
- Ardından organik anahtar sözler raporu (Organic Keywords) sekmesine tıklayın.
- Filtrelere tıklayın ve araştırmak istediğiniz anahtar sözleri yazın.
- Sıralamada anahtar sözünüze karşılık gelen sorguya tıklayın.
- Karşınıza çıkan ekranda anahtar kelimenizle listelenen sayfaları göreceksiniz.
Bu listede anahtar kelimeyi hedefleyen sayfalarınızın SERP pozisyonunu ayrıntılı bir formda incelemeniz mümkün. Listelenen sayfalarınızda bulunan içerikleri inceleyerek keyword cannibalization problemini değerlendirebilirsiniz.
Google Search Console
“Google Search Console, SEO dünyasının vazgeçilmez araçları ortasından biridir.” Web sitesi performansına dair tüm dataları ayrıntılı bir formda sunan bu araç sayısız özelliğiyle bu söylemi ziyadesiyle hak etmekte. Sitenizde yer alan sayfalarınızın Google’daki performansını farklı parametrelerle pahalandırmak için Search Console’u kesinlikle kullanmanız gerektiğinin altını çizelim. Bunun nedenini ayrıntılı bir biçimde merak ediyorsanız “İçerik Üreticileri için Google Search Console Kullanımı” içeriğimiz bir nebze olsun soru işaretlerinizi giderebilir. Search Console’un sunduğu parametreler dünyası keyword kanibalizasyonu sorununu tespit etmenize de imkan tanır. Bu araçla web sitenizdeki kanibalizasyon meselelerini tespit etmek için şu adımları izlemeniz kâfi:
- Sayfanızı Search Console Arayüzüne ekledikten sonra “Search Results (Arama Sonuçları)” sekmesine tıklayın.
- “+ New” yazan butona tıklayın. Sonrasında “Query (Sorgu)” sekmesine tıkladığınızda karşınıza çıkan sorgu kısmına araştırmak istediğiniz anahtar kelimeyi yazın.
- Altta çıkan listede yer alan “Pages (Sayfalar)” sekmesine tıklayın. Karşınıza çıkan sayfaları inceleyerek kanibalizasyon sorgusu yapabilirsiniz.
Keyword Cannibalization Çözümleri
Yazımızın bu noktasına kadar keyword cannibalization sıkıntısına dair her şeyi ayrıntılı bir formda işledik. Tüm bu bilgilerin akabinde geriye tek bir sorunuzun kaldığını umuyoruz: “Bu sorunu nasıl giderebilirim” Bu sorunun karşılığı biraz kanibalizasyon sorununun kaynaklandığı noktaya nazaran değişir. Ama her vakit birden fazla tahlil yolunun bulunduğunu söylemek mümkündür.
-
İçeriklerinizi Birleştirin
Keyword cannibalization sorununu tespit ettiğiniz içerikler mana bakımından eşdeğerse bu tahlil ülkü seçenektir. İçerikleriniz birebir arama niyetine hitap ediyorsa yahut birebir anahtar sözlerle kurgulanmışsa birleştirme sistemini uygulayın. Böylelikle hem trafiğin bölünmesini engellersiniz hem de yetersiz içerik algısını ortadan kaldırmış olursunuz.
-
Kullandığınız Anahtar Sözleri Tekrar Değerlendirin
İçerikleriniz anlamsal açıdan farklı arama niyetine hitap etse bile anahtar söz kurguları birbiriyle örtüşüyor olabilir. Bu durumda anahtar söz kümenizi güncellemeniz epey kıymetlidir. Bu süreçte sayfalarınızın keyword çerçevesini güçlendirin. Bununla birlikte yeni alakalı anahtar sözleri ve uzun kuyruklu anahtar sözleri de kümenize kazandırın. Böylelikle sayfalarınız farklı arama niyetlerinde yüksek potansiyele ulaşabilir.
-
Noindex Etiketi Kullanın
Kanibalizasyon sıkıntısına sebep olan sayfaları site mimarisinde tutmak istediğiniz durumlar da olabilir. Bu durumu arama motorlarına bildirmeniz kanibalizasyon meselesinden kurtulmanızın tek yoludur. İçeriğinizin zayıf olduğu sayfada “noindex” etiketini kullanarak bu sorunu çözebilirsiniz. Buradaki en kıymetli konu arama motorlarının dizinine dahil etmeyeceğiniz sayfayı seçmeniz. Bunun için kanibalizasyon sıkıntısına neden olan sayfalar ortasından zayıf içeriğe sahip olan seçeneği belirlemeniz epeyce kıymetli.
-
301 Tekrar Yönlendirmesi Yapın
Keyword kanibalizasyonu sıkıntısını giderebilmeniz için yönlendirme süreci de gerçekleştirebilirsiniz. Bu süreç, tıpkı kıymetteki sayfaların organik trafiği bölmesini önlemek için mükemmel bir yoldur. 301 yönlendirme tipi, arama motorlarına eski URL’nin artık kullanımda olmadığını bildirir. Böylelikle kullanıcıların yahut botların otomatik olarak yeni URL’ye yönlendirilmesini sağlar. 301 yönlendirmesi hakkında ayrıntılı bilgi almak için “301 Yönlendirmesi ve SEO Açısından Önemi” isimli yazımızı inceleyebilirsiniz.
-
Canonical Etiketi Kullanın
Canonical etiketi, arama motoru botlarına otoriter sayfayı bildirmenin en pratik yoludur. Bu süreç birçok sayfanın eşdeğerde olduğu durumda, içerik ve trafik hacmi açısından en pahalı sayfayı ön plana çıkarmanız ülkü tahlil olabilir. Şayet sayfanızın kaynağına canonical etiketi ekleyerek kanibalizasyon sorununu çözmeye karar verdiyseniz kimi ögelere dikkat etmelisiniz. Nedenini merak ediyorsanız “Canonical Etiketi Hakkında Bilmeniz Gerekenler” isimli içeriğimize göz atabilirsiniz.
Google algoritma güncellemelerini, isimleri ve manalarını biliyor musunuz?