Kullanıcılar Bunu da Sordu (PAA) Ölçümleme – GTM & Google Analytics 4

İçindekiler

Google’da bir arama yaptığımızda, arama sonuçlarında aradığımız sözle alakalı birçok sonuç görmekteyiz. Bu yazıda arama sonuçları ekranı içerisinde “kullanıcılar bunu da sordu” bir başka ismiyle “PAA” datalarının nasıl ölçümleneceğini ve bu kısımdan gelen kullanıcıların datalarını nasıl daha yeterli değerlendirebileceğimizi inceleyeceğiz.

Öncelikle bu alanın ne olduğundan, nerede konumlandığından ve bize yararlarından bahsedelim.

Google’da bir arama yaptığınızda SERP ekranında reklamlar, organik sonuçlar, bilgi paneli, görselller ve bunun üzere birtakım parçacıklar bizi karşılamaktadır. Bu parçaçıkların hedefi büsbütün kullanıcı tecrübesini düzgünleştirmek ve sorguyu yapan kullanıcının aradığı soruya süratlice karşılık vermeye çalışmaktır. Pek natürel ki, bizler organik yahut reklamlardan gelen kullanıcıların ölçümlemelerini yapabiliyoruz. GA4 buna varsayılan ayarlarla müsaade veriyor.

“Kullanıcılar bunu da sordu” alanı özelinde baktığımızda buradan gelen ziyaretçileri sırf snippet olarak Google Search Console üzerinden sırf sayfa, tıklama ve gösterim üzere metrikler özelinde takip edebiliyoruz. Bu içerikte bu alanı GA4 üzerinden nasıl takip edebileceğimize ve GA4’ün sunduğu metriklerle kıymetlendirme yollarına göz atacağız.

Google’ın bu alanı oluşturmadaki temel emeli, kullanıcıların arama sonuçları sayfasında daha fazla içeriğe süratlice erişmelerini sağlamaktır. Kullanıcılar, aradıkları bilgiye PAA sayesinde daha süratli ve kolay bir formda ulaşabilirler. Kullanıcılar buradan bilgi edindikleri üzere SEO kanalına da ekstra yarar sağlar. Buradan gelen her ziyaretçi siteye artı trafik kazandırır.

PAA, kullanıcıların çoklukla arama yaptıkları mevzularla ilgili yaygın soruları özetleyerek karşılıklar sunar. Bilhassa uzun kuyruklu anahtar sözlerle ilgili bilgi edinmek isteyenler için epey yararlıdır. Google, bu bilhassa kullanıcıların daha kapsamlı bir içerik tecrübesi yaşamalarını ve istedikleri bilgiye daha kolay ulaşmalarını hedeflemiştir.

Bir örnek verecek olursak:

Diğer Sorular

Yukarıdaki görselde “Diğer sorular” kısmını “kullanıcılar bunu da sordu” bir öteki ismiyle “people also ask” olarak nitelendiriyoruz. Burada Google, ilgili bir soru açıldığında en alakalı web sitesini karşımıza çıkarır, sorunun devamını görmek için web sitesine tıklama yapıldığında, makul URL şablonu ile internet sitesine yönlendirme yapar.

PAA’yı ölçmek yahut izlemek, kullanıcıların bu özelliği ne kadar kullandığını ve hangi çeşit soruların bu alanda sıkça yer aldığını anlamak için çeşitli formüllerle yapılabilir. Bu, anahtar söz tahlili, arama hacmi bilgileri, kullanıcı davranışlarını izleme ve muhakkak bir mevzuyla ilgili PAA’nın nasıl değiştiğini gözlemleme üzere tekniklerle gerçekleştirilebilir. Bu datalar, içerik stratejilerini geliştirmek yahut kullanıcıların gereksinimlerine daha güzel karşılık vermek için pahalı bir bilgi kaynağı olabilir.

Diğer sorular (PAA) Datalarını İzlemek İçin Yapılması Gerekenler

URL Fragment

URL içerisinde bulunan yapıyı bir üstteki görselden görüntüleyebilirsiniz.

Örnek URL: https://kriko.blog/seo/teknik-seo/sunucu-hatasi-ne-demek#:~:text=Bu%20hata%2C%20bir%20sunucunun%20ge%C3%A7ici,veya%20yeteneklere%20sahip%20olmad%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%C4%B1%20g%C3%B6sterir.

1- Custom Javascript Oluşturulması

Öncelikle Google Tag Manager üzerinden özel bir javascript (custom javascript) oluşturmanız gerekiyor. Bu javascript kodunun, öteki sorulardan gelen tıklamalarda bulunan “#:~:text=” şablonunu içerecek formda olması gerekmektedir.

Bu Custom Javascript’in ismini “URLFragmentText” olarak belirleyebilirsiniz.

Google Tag Manager’a girin.

Sol menüden “Variables (Değişkenler)” kısmına tıklayın.

Açılan ekranda biraz aşağıda sağ tarafta bulunan “New” kısmında tıklayın.

Burada “Custom Javascript” seçmemiz gerekiyor.

Kod bloğu kısmına aşağıdaki kodu yazabilirsiniz.

function() {
return window.location.hash.includes('#:~:text=');
}

2- History Change Trigger Oluşturma

GTM’de “Triggers” sekmesine gidin.

“New” diyerek bir “Trigger” oluşturun.

“Trigger Configuration” kısmında “History Change” seçeneğini seçin.

Trigger’a bir isim verin, örneğin “History URL Fragment Change Trigger” diyebilirsiniz.

3- GA4 Event Tag Oluşturma

GTM’de “Tags” sekmesine gidin.

“New” diyerek bir “Tag” oluşturun ve tip olarak “Google Analytics: GA4 Event” seçin.

Tag’a bir isim verin, örneğin “PAA Click Event Tag”.

“Event Name” kısmına, izlenen aksiyonu temsil edecek bir isim verin, örneğin “paa_click”.

“Triggering” kısmında, bir evvelki adımlarda oluşturduğunuz “History Change” trigger’ını ekleyin.

4- Test ve Doğrulama

GTM önizleme (preview) modunu açın.

Website’nizi ziyaret edin ve URL’de ‘#:~:text=’ içeren bir sayfaya gidin.

GTM önizleme modunda, tag’ın ve trigger’ın tetiklendiğini gözlemleyin.

Google Analytics’te aktifliklerin gönderildiğini doğrulayın.

5- Değişikliklerin Yayınlanması:

Testler başarılı olduğunda, GTM’deki değişikliklerinizi yayınlayın.

Bu adımlar PAA izleme için GTM’de temel bir yapılandırma sunar. Her adımı dikkatlice izleyerek ve gerçek biçimde yapılandırarak izleme sistemini oluşturabilirsiniz.

GA4 Unassigned Traffic (Atanamamış) Nedir, Nasıl Düzeltilir? başlıklı yazımız da dikkatinizi çekebilir!

Bunu Dene

Google Analytics 4 (GA4) Hakkında Sık Sorulan Sorular

Standart Universal Analytics mülkleri, 1 Temmuz 2023 prestijiyle data işlemeye son verdi. 1 Temmuz 2023’ten sonra Universal Analytics raporlarınızı bir müddet daha görebilirsiniz lakin yeni datalar sadece Google Analytics 4 mülklerine aktarıldı. Bu yazımızda GA4 hakkında sık sorulan sorulara değinmek istedik.

Bir yanıt yazın