Sayfa Dışı SEO Nedir?

İçindekiler

Sitenizin Google’da üst sıralarda yer almasını ve markanızın organik trafiğini artırmasını istiyorsanız, sayfa içi SEO stratejinizden daha fazlasına bakmanız gerekir. Sayfa dışı SEO, yani off-site SEO, başarılı bir SEO stratejisinin kıymetli kesimlerinden biridir. Ne olduğunu, nasıl çalıştığını ve sitenizin görünürlüğünü artırmak için nasıl kullanılacağını gelin, daima birlikte öğrenelim.

Off-Site SEO Nedir?

Sayfa dışı SEO, web sitenize içerik güncellemeyi yahut yayınlamayı içermeyen tüm SEO taktiklerini tabir eder. Geçmişte, “sayfa dışı SEO” ve “link building” tabirleri birbirinin yerine kullanırdı, lakin gerçekte, link inşası kullanabileceğiniz birçok sayfa dışı SEO taktiği vardır. Markalaştırma, citation building, içerik pazarlaması ve toplumsal medya pazarlaması bunlardan yalnızca birkaçı. Bu taktikler, hem arama motorlarının hem de kullanıcıların web sitenizi daha güzel anlamasına ve sitenizin otoritesini, itimadını ve alaka seviyesini artırmasına yardımcı olur. Bunu şöyle de düşünebilirsiniz:

“Web siteniz = Sayfa içi SEO

Başka bir site yahut platform = Sayfa dışı SEO”

Sayfa İçi SEO, Sayfa Dışı SEO ve Teknik SEO İlişkisi

Tüm SEO taktikleri üç kümeye ayrılabilir: Sayfa İçi SEO, Sayfa Dışı SEO ve teknik SEO. Lakin fark nedir? Sayfa içi SEO, sitenizde kullandığınız, arama motorlarının içeriğinizi daha güzel anlamasına ve sıralamasına yardımcı olan taktikleri kapsar. Burada içerik oluşturma, başlık etiketlerini optimize etme, imaj optimizasyonu ve daha fazlasının kapsamına girer. Sayfa dışı SEO, web sitenizden yahut web sitenizin “perde arkasından” aktiflikleri içerir. Teknik SEO, sitenizin arama motorları tarafından dizine eklenmesini ve taranmasını direkt etkileyen faaliyetleri tabir eder. Örnekler ortasında site suratı optimizasyonu, yapılandırılmış bilgiler (kimi vakit site içi SEO kapsamına da girebilir) ve daha fazlası yer alır.

Site Dışı SEO Neden Kıymetlidir?

Off-Page SEO

Site dışı SEO’yu sitenizin tesir alanı yetkilisini oluşturmak olarak düşünün. Ve hayli prestijli web siteleri, arama motorları onların daha fazla Uzmanlık, Yetkililik ve Güvenilirliğe (E-A-T) sahip olduğunu düşündüğü için daha güzel sıralanma eğilimindedir. Bu olmadan, siteniz daha yüksek yetkiye sahip web sitelerini geçmek için çaba edebilir. Arama motorları onları daha alakalı ve muteber bulduğundan, daha yüksek otorite web siteleri, yetkisi olmayan yahut düşük olanlardan daha düzgün sıralanma eğilimindedir. Birçok kişinin sitenize güvendiğini, paylaştığını ve arama motorlarına referans verdiğini belirtmek emeliniz olmalıdır. İrtibatlar bunu göstermenin bir yoludur, lakin sırf ilişki oluşturmaya odaklanamazsınız. Kullanabileceğiniz diğer pek çok sayfa dışı SEO tekniği var – haydi birkaçına göz atalım.

  1. Bağlantı Oluşturma

Google’ın algoritması göz önüne alındığında, ilişki oluşturma, rastgele bir sayfa dışı SEO stratejisinin ayrılmaz bir kesimi olmaya devam ediyor. Fakat web siteniz ve nişiniz için en düzgün ilişkilerin nasıl oluşturulacağını anlamak kıymetlidir. Yüksek otoriteye sahip web sitelerinden geri irtibatlar (backlink) kazanmak, sitenizi bir otorite olarak konumlandırmanıza yardımcı olur. Bu yüksek otorite ilişkileri, bir siteden başkasına “güven oyu” üzere çalışır. İlişki kurmanın bir numaralı amacı, yetkili sitelerden kaliteli ilişkiler kazanmak olmalıdır. Her vakit nicelikten çok niteliğe, yani kaliteye odaklanmalısınız. Temas kurma stratejinizin bir modülü, siteniz ve rakiplerinizin sitesi ortasındaki irtibat boşluğunu kapatmayı içermelidir. Rakipleriniz size temas vermeyen yüksek otoriteli sitelerden geri ilişki kazanıyorlarsa, birtakım kaliteli trafiği kaçırıyor olabilirsiniz. İlişki kurma konusunda göz önünde bulundurmanız gereken üç temel faktör şunlardır:

a. Otorite

Şimdilik kontakların otoritesinin neden bu kadar kıymetli olduğunu anladık. Kelam konusu otorite olduğunda ise çabucak Semrush’ın Otorite Puanı (Authority Score) metriğini kullanarak rastgele bir web sitesinin otoritesini bulabilirsiniz. Pekala otorite puanı (AS) tam olarak nedir ve neyi ölçer? Otorite Puanı, bir web sitesinin genel kalitesini derecelendiren ve bir siteden geri irtibatın ne kadar tesirli olabileceğini size söyleyen bileşik alan puanıdır. Puan, aşağıdaki Semrush bilgilerine dayanmaktadır:

  • Alanın geri ilişkilerin ölçüsü ve kalitesi
  • Yönlendiren tesir alanlarının ve IP’lerin miktarı
  • Follow vs nofollow bağlantıları
  • Organik arama trafiği
  • Kullanıcı sayısı

Unutmayın, temas kurmanın gayesi, Otorite Puanı yüksek olan sitelerden irtibatlar kazanmak olmalıdır ve bu araçlardan elde edilen datalarla, bu içgörüleri potansiyel müşterilerinize katabilirsiniz.

b. Eşsiz Domainler

Bağlantı kurma muvaffakiyetinin bir öteki kritik metriği, sitenize işaret eden kök domain alanlarının sayısıdır. Çalışmalar, kök domainler ve daha yüksek sıralamalar ortasında açık bir ilgi olduğunu göstermiştir. Domain çeşitliliği, stratejinizin bir modülü olarak kilit bir odak noktası olmalıdır.

c. Konusal Alakalılık

Her vakit kendi sitelerinizle konusal olarak uyumlu sitelerden ilişki almayı hedeflemelisiniz. Örneğin, bir seyahat sitesi sahibiyseniz, kazandığınız temasların birçoklarının başka seyahat sitelerinden gelmesini hedeflemelisiniz; blogcular, çevrimiçi yayıncılar, turizm kuruluşları ve benzerleri üzere. Mantıklı, değil mi? Bununla birlikte, şayet doğal ve mantıklıysa, öbür mevzulardan birtakım irtibatlara sahip olmak da sorun değil; çoğunluğun mevzu olarak yakın bir biçimde hizalanmasını amaçlamalısınız. Eksiksiz irtibatlar oluşturmak ve geri irtibat profilinizi çeşitlendirmek için kullanabileceğiniz birçok tesirli taktik olduğunu unutmayın.

  1. Marka Oluşturma

Google’ın markaları ödüllendirdiği artık bilinen bir gerçek. Ve marka oluşturma faaliyetleri, yani en kısa tarifiyle branding, daha geniş SEO ve pazarlama stratejinizin kıymetli bir kesimini ve sayfa dışı SEO yaklaşımınızın bir kesimini oluşturmalıdır. Bu hem kullanıcılar hem de arama motorları için çevrimiçi otoritenizi oluşturmaya yardımcı olan bir taktiktir. Pekala marka oluşturma, SEO stratejinizle nasıl kesişir ve muvaffakiyet ölçütleri nelerdir? Bunun en başında marka aramaları gelir.

Markanızı inşa ettiğinizin tahminen de en hayati göstergelerinden biri artan marka aramalarıdır. Bu, marka isminiz, eserleriniz yahut alan ismi aramalarınız olabilir. Markalı aramalarınızın vakit içinde nasıl değiştiğini görmek için Anahtar Söze Genel Bakış aracına gidin ve marka isminizi girin. Arama hacimlerinin geçen ay nasıl değiştiğini gösteren bir “trendler” kutusu göreceksiniz. Markanıza olan ilgiyi takip etmenize yardımcı olması için Google Trendler’e de bakabilirsiniz. Marka oluşturma uğraşlarına odaklanmanın bu kadar kıymetli olmasının öbür bir nedeni de marka SERP’leri. Marka SERP’leri nelerdir? Bunlar, birisi marka isminizi aradığında gösterilen arama sonuçlarıdır. Bunların prestij üzerinde bir tesiri olduğunu düşünebilirsiniz, fakat güçlü bir SEO tesiri de vardır. Brand building eforları, Google’ın güvenilirliğinizi anlamasına yardımcı olur, bu yüzden de burada bahsettiğimiz kadar kıymetli bir sayfa dışı SEO taktiğidir. Bir marka oluşturduğunuzda, proaktif olarak onlar için çalışmasanız bile, web’de doğal olarak temaslar ve bahsetmeler kazandığınızı da göreceksiniz.

  1. İçerik Pazarlaması

İçerik pazarlamasını düşündüğümüzde, bunu sırf bir sayfa içi SEO taktiği olarak düşünmek çok kolaydır – yani web sitenizde yer alan içeriğin oluşturulması ve yayınlanması. Lakin bütünsel bir bakış açısıyla içerik pazarlaması hem sayfa içi hem de sayfa dışı taktikleri kapsar. Sitenizde mükemmel içerik yayınlamak, içerik pazarlamasının sadece bir kesimidir; oluşturduğunuz ve web’de rastgele bir yerde yayınladığınız rastgele bir içerik, içerik pazarlaması kapsamına girer. Bir konuk yazısı yazarsanız yahut üst seviye bir gazeteye bağlanan bir infografik yayınlarsanız, bu da içerik pazarlamasıdır. Bu bağlamda eksiksiz ve ilgi alımlı pahalar yaratmak, içeriğinizi tanıtmayı kolaylaştırabilir ve diğerlerini da onu paylaşmaya teşvik edebilir. Sayfa dışı SEO sinyallerini artırmaya yardımcı olan tipik içerik pazarlama taktikleri şunlardır:

  • Blog postları
  • İnfografikler
  • Anketler ve araştırma makaleleri
  • Teknik incelemeler ve e-kitaplar

İçerik pazarlaması, irtibat kurma, toplumsal medya ve halkla bağlar üzere başka sayfa dışı tekniklerle de âlâ çalışır.

  1. Halkla İlişkiler

PR ve SEO uzun vakittir iki farklı pazarlama disiplini olarak görülüyordu lakin son yıllarda çizgiler bulanıklaştı ve ikisi bir ortaya geldi. Dijital PR, artık birçok SEO uzmanının tercih ettiği irtibat kurma taktiğidir, zira bunun, büyük ölçekte otorite irtibatları kazanmanın harika bir yolu olduğu düşünülür. Kusursuz bir kıssayı ve buna karşılık gelen bağlanabilir varlıkları tanıtmak için PR taktiklerini kullanabilirsiniz ve bunun sonucunda değerli ölçüde temas kazanabilirsiniz. PR, sayfa dışı SEO sinyallerine, sırf ilişkiler oluşturmaya yardımcı olmaktan daha fazla halde katkıda bulunur. Olağanüstü bir PR kampanyası şunları da yapabilir:

  • Marka bilinirliğini ve sonuçta ortaya çıkan marka aramalarını arttırabilir.
  • İşletmenizi maksat kitlenizin önüne koyar ve sizin hakkınızda konuşmalarını sağlar.
  • Referral trafik yönlendirir.
  • Sizi sektörünüzde bir düşünce lideri olarak konumlandırır ve inanç sinyalleri oluşturmaya yardımcı olur.
  1. Mahallî SEO

Yerel SEO, başlı başına eksiksiz bir SEO disiplini olsa da, kimi öğeler sayfa dışı SEO taktikleridir; bunlardan bilhassa ön plana çıkan ikisi Google My Business ve citation’lardır (alıntılar).

a. Google My Business

Google My Business, çabucak hemen her lokal işletmenin çevrimiçi varlığında hayati bir rol oynar; bunu Google’ın kendisi söylüyor. Tekrar de, sayfanızı optimize etmenin ve onu üstlerde sıralamanın sayfa dışı SEO olduğunu unutmak kolaydır. GMB sizin web siteniz değildir ve sitenizden öteki bir şeye odaklanan her türlü eforun sayfa dışı sayıldığını unutmayalım. Yakın vakitte, tüm Google aramalarının %46’sının mahallî bilgi aradığı ve her 5 tüketiciden 4’ünün lokal bilgileri bulmak için arama motorlarını kullandığı ortaya çıktı. Kolay bir gerçektir ki, lokal GMB sonuçları ortasında yer alan sizin işiniz değilse, rakiplerinizden biridir.

b. Citation

Alıntı, yani citation, ekseriyetle işletmenizin NAP’sine (Ad, adres ve telefon numarası) atıfta bulunan, işletme datalarınızın Google’a doğruluğunu kanıtlayan, bir nevi çevrimiçi betimlemedir. Bunları işletme listeleri olarak düşünebilirsiniz. SERP’lerde coğrafik olarak hedeflenen arama tabirleri için sıralama yapmak isteyen mahallî bir işletmeyseniz, alıntıların değerinden kaçamazsınız. Fakat alıntılarla muvaffakiyetin anahtarlarından biri tutarlılıktır. Tutarsız alıntılar, tutarlılık eksikliğini söz ederek güvenilirliğinizi zedeleyebilir. Tüm NAP referanslarınızın eşleştiğinden emin olmak için vakit ayırmalısınız. Alıntılarınızı denetlemek, yeni fırsatlar bulmak, kopyaları temizlemek ve incelemeleri yönetmek için de ekstra vakit ayırmakta yarar var.

Off-Page SEO

  1. Sosyal Medya

Sosyal öncelikli bir dünyada yaşadığımızı inkar etmek mümkün değil. Olağan internet kullanıcılarının %93’ü toplumsal medyaya giriş yapıyor. Toplumsal medya, web’i kullanmada ve sorularımıza karşılık aramada büyük bir rol oynuyor. Şöyle düşünün; toplumsal medya platformları bir tıp arama motorudur (veya karşılık motorudur). Fakat, toplumsal paylaşımların direkt bir sıralama faktörü olmadığı da bir gerçek. Toplumsal medya platformlarını arama motorları ve keşif platformları olarak ele alın. Toplumsal medyadaki varlığınız, sizi potansiyel müşterilerin ve kullandıkları toplumsal ağlarda sorularına karşılık arayan yahut gerçek markaları arayan müşterilerin önüne çıkarabilir. Toplumsal medya tıpkı vakitte bir müşteri hizmetleri platformu olarak da kullanılır. Bir müşteri, bir sorgu yahut soru sormak için markanızla konuşmak mı istiyor? Müşterilerinizin birden fazla, birinci uğrak noktası olarak toplumsal ağlara ulaşacaktır. Güçlü bir varlığı sürdürmeli, profesyonel bir biçimde irtibat kurmalı ve toplumsal medyayı, hem mevcut hem de potansiyel müşterilerin satış seyahatlerinin bir modülü olarak keşfedecekleri öteki bir marka kanalı olarak görmelisiniz.

  1. Forumlar

Sayfa dışı bir SEO taktiği olarak önerilen forumları görünce şaşırabilirsiniz. Neden? Zira SEO uzmanları yıllarca (yüksek yahut düşük kaliteli) irtibatlar oluşturmanın bir yolu olarak forumları, yorumları ve öteki gibisi platformları spam olarak belledi. Bu nedenle birçok kişinin dikkati forumlardan büsbütün uzaklaştı. Daha kapsamlı bir stratejinin modülü olarak kullanıldığında, forumlar pazarlama karışımınıza gerçek kıymet katabilir. İlişki oluşturmak için forumları kullanmak yerine, farklı bir zihniyetle devam edin. Forumları, uzmanlığınızla ilgili konuşmalara direkt katılmanın, kendinizi bir uzman olarak konumlandırmanın ve işinin ehli olarak görülmek için süratle yükselmenin bir yolu olarak düşünün. Çok az diğer platform, sunduğunuz eser ve hizmetlerle ilgili sorular soran potansiyel müşterilerle açık tartışmalar yapmanıza müsaade verir. Bu, alakalar ve inanç oluşturmaya başlamanın kusursuz bir yoludur. Biraz efor ve bağlılıkla, nispeten kolay kolay güçlü bir topluluk ve forumlardaki izleyicilerden itimat seviyesi oluşturabilirsiniz. Reddit ve Quora, kullanılacak değerli büyük ölçekli platformlardır, fakat nişinizdeki forumlar da birebir derecede tesirli olabilir. Forumların popülaritesi 2000’li yıllardaki en parlak periyodundan bu yana azaldı, bu nedenle rakiplerinizin orada olmaması hayli yeterli bir şans!

  1. Eser İncelemeleri

İnsanların %89’unun bir satın alma süreci yapmadan evvel çevrimiçi incelemelere baktığını biliyor muydunuz? Çevrimiçi prestijiniz hiç bu kadar kıymetli olmamıştı. Eser incelemeleri, büyük ölçüde küçümsenen bir sayfa dışı SEO ve çevrimiçi prestij idaresi taktiğidir. İnceleme toplamanın tahminen de en hafife alınan yararı, gerçek bir biçimde uygulandığında, incelemelerin Google’ın sitenizi daha yeterli anlamasına yardımcı olabilmesidir. Genel kanı, Google’ın bunları, sitenizin domain otoritesini ve nihayetinde aramadaki pozisyonunuzu artırabilecek marka sinyalleri türetmek için kullandığı tarafındadır. Temellerine geri döndüğünde, sayfa dışı SEO, markanızı oluşturmaya ve sizi SERP’lerin en üstünde yer almayı hak eden biri olarak gösteren sinyaller oluşturmaya yönelir. Üçüncü taraf platformlarda mükemmel yorumlar toplayan bir işletme, kendisini bir marka olarak konumlandırabilir. Kusursuz incelemeler, dönüşümleri ve bir defa daha itimadı artırmaya yardımcı olur.

Sayfa Dışı SEO Hakkında Neler Öğrendik?

Bugünlerde sayfa dışı SEO’yu görmezden gelemezsiniz, fakat bunun temas oluşturmaktan çok daha fazlası olduğunu kabul etmeniz gerekir. Sayfa dışı SEO, sıralama faktörlerini etkileyen sinyalleri yönlendirmeye yönelik temel bir odak noktasından, optimizasyona, içerik oluşturmaya ve Google dışındaki öbür arama motorlarında sıralamaya odaklanmaya kayıyor. Bu bağlamda uygulanan taktikleri aşağıdaki üzere özetleyebiliriz:

  1. Bağlantı Oluşturma
  2. Marka Oluşturma
  3. İçerik Pazarlaması
  4. Halkla İlişkiler
  5. Yerel SEO
  6. Sosyal Medya
  7. Forumlar
  8. Ürün İncelemeleri

Tüm bu stratejileri uygulamadan evvel, uygularken ve uyguladıktan sonra öncelikli olarak markanızı düşünürseniz, sayfa dışı SEO’nuzun markanızın çevrimiçi varlığında gerçek bir fark yaratma mümkünlüğü çok daha yüksek olacaktır.

Sayfa İçi SEO (On-Page SEO) Nedir? başlıklı yazımızı incelediniz mi?

Bunu Dene

Kalıcı Bağlantı (Permalink) Nedir, Ne İşe Yarar?

Kalıcı temas, internet dünyasının temel yapı taşlarından biridir ve birçok web sitesi için vazgeçilmez bir kıymete sahiptir. Pekala kalıcı temaslar neden bu kadar kıymetlidir? Bu yazıda kalıcı kontakların ne olduğunu ve ne işe yaradığını daha yakından inceleyeceğiz!

Bir yanıt yazın