Sayfa İçi SEO (On-Page SEO) Nedir?

İçindekiler

Sayfa içi SEO, arama motoru optimizasyonu için hayati ehemmiyete sahiptir, zira Google’ın internet sitenizdeki her bir içeriğin neyle ilgili olduğunu anlamasına yardımcı olur. Google içeriğinizi ne kadar uygun anlarsa, aramada o kadar üst sıralarda yer alırsınız, bu da daha fazla organik trafik, dönüşüm ve gelir manasına gelir. Daha da güzeli, yanlışsız yapıldığında sayfa içi SEO kullanıcı tecrübesini de büyük ölçüde geliştirir. Sizin için hazırladığımız bu adım adım on-site SEO rehberimizde uygulamanız gereken en kıymetli sayfa için optimizasyon uygulamalarını ve bunların genel SEO stratejiniz için neden kritik olduğunu açıklayacağız.

On-Site SEO Nedir?

Sayfa içi SEO (veya site içi SEO), organik trafiği artırmak için makul anahtar sözlere nazaran internet sayfalarını arama motorlarında daha üst sıralarda yer alacak biçimde optimize etme sürecidir. Title etiketleri, başlıklar ve içerik üzere sayfa seviyesindeki öğelerin yanı sıra muhakkak bir anahtar söz kümesiyle arama gayesini hizalamayı içerir.

Teknik SEO ve Sayfa İçi SEO Ortasındaki İlişki

Bazı SEO uzmanları, sayfa içi SEO ve teknik SEO tabirlerini birbirinin yerine kullanır; lakin tekrar de bu iki mevzuyu birbirinden farklı tutmakta yarar var. Teknik SEO, sayfa suratı ve site suratı, yinelenen içerik, site yapısı, tarama ve dizine ekleme üzere hususları ele alır. Öbür bir deyişle, teknik optimizasyon tüm web sitenize odaklanırken, sayfa içi optimizasyon belli URL’lere odaklanır. Ayrıyeten, ilişki kurma ve markadan bahsetme üzere web sitenizin dışında gerçekleşen her şeyi içeren sayfa dışı SEO (off-site SEO) da vardır.

Sayfa İçi SEO Neden Kıymetli?

Google, arama algoritmasını daima olarak geliştirmektedir. Yalnızca 2021 yılında 800,000 üzerinde deney gerçekleştirmiş ve algoritmasını 5000’den fazla sefer değiştirmiş. Ve tekrar de, daima güzelleştirmelerine karşın, algoritmalar hiçbir vakit harika değil. Google’ın yeni içeriği manaya konusunda hâlâ yardıma gereksinimi var. İşte burada sayfa içi arama motoru optimizasyonu devreye giriyor. Neyse ki, sayfa içi SEO stratejisi, kimilerinin sandığı kadar sıkıntı değil. Gerçek şu ki, ilgilenmeniz gereken sırf birkaç sıralama faktörü var. En büyük önceliğiniz, içeriği sadece botlar için optimize etmekten çok, fevkalâde bir kullanıcı tecrübesi yaratmak olmalıdır. Bunu akılda tutarak, en uygun sayfa içi SEO en yeterli uygulamalarına gelin, birlikte bakalım.

URL’ler

Google, URL’lerin bir sayfanın ne hakkında olduğunu daha yeterli anlamalarına yardımcı olduğunu açıkça belirtti. Pekala, URL’lerinizi nasıl optimize edersiniz? Adım adım bakalım:

  • Anahtar söz ekleyin: Arama motorlarının ve kullanıcıların sayfa içeriğini anlamasına yardımcı olmak için birincil anahtar sözünüzü URL’nize ekleyin.
  • Sayfa emelini düşünün: Ana anahtar sözlere ek olarak, bir sayfanın gayesini yahut niyetini iletmeye yardımcı olacak açıklayıcı sözler kullanın.
  • Gerçek sözler kullanın: Kimi içerik idare sistemlerinin pompaladığı sayılar ve karakterler yerine URL’nizde gerçek sözler kullanın.
  • Kısa ve öz olun: URL yapınızı kısa ve arama motorlarının anlaması için kolay tutun. Ayrıyeten, Google ekseriyetle arama sonuçlarında URL’leri gösterir. Bir sayfa URL’si, rastgele harflerden ve sayılardan oluşan uzun bir dizeyse, bu, kullanıcıların sayfanızı anlamasına yardımcı olmaz. Sayfanızın hedefini ne kadar güzel anlarlarsa, arama sonucunu tıklama olasılıkları o kadar artar.
  • Sözcükler ortasında tire kullanın: Tireler, URL’leri daha okunaklı hale getirir. Örneğin, bir sayfa kahve çekirdeği öğütücülerle ilgiliyse, www.sirketiniz.com/kahve-cekirdegi-ogutuculeri URL’sini kullanın.

Başlık Etiketleri ve Meta Açıklamalar

Meta etiketler, bilhassa sayfa başlıkları olmak üzere en kıymetli sayfa SEO faktörlerinden biridir. Her sayfanın, arama sonuçlarında başlık olarak görünen bir başlık etiketi vardır. Meta açıklama, arama sonuçlarında başlığın altında görünen sayfanın kısa bir özetidir. Her ikisi de arama motorlarının ve kullanıcıların bir sayfanın maksadını anlamasına yardımcı olmak için değerlidir. Başlık etiketi, direkt bir sayfa SEO sıralama faktörü iken, meta açıklamalar değildir. Hem başlık hem de meta açıklama, bir kişinin arama sonuçlarında bir listeye sahiden tıklayıp tıklamamasında değerli bir rol oynar. Hem başlık hem de meta açıklama optimize edildiğinde tıklama oranı artar, bu da daha fazla trafik elde ettiğiniz manasına gelir. Pekala metatag’lerde sayfa için SEO nasıl yapılır? Burada atmanız gereken birinci adım, başlığınıza ve meta açıklamanıza bakmak ve aşağıdaki adımları takip etmek olmalıdır:

  • Birincil anahtar sözünüzü başlığın başlangıcına yakın bir yere, hatta mümkünse en başa yerleştirin.
  • Arama sonuçlarında kesilmemesi için başlığı 55 yahut 60 karakter civarında tutun. Yoast üzere WordPress eklentileri, meta etiketlerinizin çok uzun olup olmadığını size söyleyebilir.
  • Başlık etiketlerinizde tüm sözleri hepsi büyük harf olacak formda yazmaktan kaçının; onun yerine baş harfleri büyük title’lar tercih edin.
  • Google’ın yinelenen sayfalarınız olduğunu düşünmemesi için her sayfaya eşsiz bir başlık verin.
  • Kullanıcıların tıklamak isteyeceği net, ilgi cazibeli başlıklar yazın.
  • Birincil anahtar sözünüzü meta açıklamanıza ekleyin. Birisi o anahtar kelimeyi aradığında, Google arama sonuçlarında onu koyu yapar.
  • Meta açıklamayı 155 karaktere kadar tutun.
  • Meta açıklamanızı, sayfayı gerçek bir halde tanımlayacak biçimde oluşturun. Buna bir reklam üzere davranın ve insanların tıklamaya mecbur kalmaları için bunu sözlerle ifade edin.

On Page SEO Sayfa İçi SEO

Yapılandırılmış Data (Şema)

Yapılandırılmış bilgiler yahut şema, Google’ın içeriğinizi daha da âlâ anlamasına yardımcı olur, bu nedenle sayfa içi SEO kontrolünüzün çok kıymetli bir modülü olmalıdır. Örneğin, fiyatlar, stok durumu, derecelendirmeler vb. şeyler içeren bir eser sayfanız olduğunu varsayalım. Bu bilgileri HTML’de makul bir halde yapılandırmazsanız, Google bunu anlayamaz.

Yapılandırılmış Data Çeşitleri Nelerdir?

Yapılandırılmış datalar, Google’ın içeriği anlamasına yardımcı olan, sayfalarınıza koyduğunuz makul sayfa içi SEO kodlarıdır. Aşağıdakiler de dahil olmak üzere çok çeşitli şeyler için belli yapılandırılmış bilgi biçimleri vardır:

  • Kitaplar
  • Makaleler
  • Filmler
  • Dersler ve Kurslar
  • Derecelendirmeler
  • Olaylar
  • Yerel İşletme Bilgileri
  • Yıldız Derecelendirmeleri
  • Tarifler
  • İş İlanları

Google çoklukla yapılandırılmış bilgileri direkt arama sonuçlarına dahil eder ve bunu “zengin bir snippet” olarak gösterir. Zengin snippet‘e sahip olmak, birinin sonucunuza tıklama bahtını artırır.

Yapılandırılmış Data Araçları Nelerdir?

Semrush ve Ahrefs üzere anahtar söz araştırma araçları, Google arama motoru sonuç sayfalarını tahlil eder ve bir maksat anahtar söz için tüm SERP özelliklerini manzaralar. Bu, bu özellikleri göstermek için hangi tıp dataları uygulamanız gerektiğini belirlemenize yardımcı olur. Yapılandırılmış bilgileri uygulamanın en kolay yolu, Google’ın Yapılandırılmış Data İşaretleme Yardımcısı’nı kullanmaktır. Bir sayfanın URL’sini girin ve Google, yapılandırılmış data ekleme sürecinde size yol gösterecektir. Akabinde, Google’ın Yapılandırılmış Data Test Aracını kullanarak yapılandırılmış bilgileri test edebilirsiniz. İşiniz bittiğinde, güncellenmiş bilgileri kendi sitenize kopyalamanız kafidir. Lumar ve Screaming Frog üzere web sitesi tarayıcıları, web sitesindeki yapılandırılmış bilgileri ortaya çıkarabilir. Kendi sitenizi tarıyorsanız, araçlar kusur ayıklamak için de kullanışlıdır. Bir rakibin sitesini tarıyorsanız, bu, rakibinizin kullandığı her şeyi görmenin kusursuz bir yoludur.

Hx Başlıkları

Sayfalarınızda birden çok başlık (H1 etiketi, H2, H3 vb.) kullanmak SEO’ya çeşitli biçimlerde yardımcı olur. Birinci olarak, kullanıcıların içeriğinizi okumasını çok daha kolay hale getirir. Ziyaretçiler bir sayfada bir metin duvarı ile karşılaşırsa, onu okumak isteme olasılıkları çok daha düşüktür ve çoklukla sayfayı terk ederler. Birden çok başlık, kullanıcıların içeriği süratli bir halde kavramasına yardımcı olur ve bu da genel kullanıcı tecrübesini geliştirir (Google için kıymetli bir faktör). İkinci olarak, alt başlıklar Google’ın bir sayfanın içeriğini anlamasına yardımcı olur. Başlıkları oluştururken, birincil anahtar sözünüzü en az bir yahut iki H2 başlığında kullandığınızdan emin olun. Bağlamsal olarak mantıklıysa, birincil anahtar kelimeyi H3’e yahut öteki başlıklara tekrar ekleyin.

SEO Metin Yazarlığı

Metin üretimi, sayfa içi SEO uğraşlarınızı güçlendirebilir. Açılış sayfalarınız için mükemmel içeriğe yatırım yaptığınızda, kullanıcılar daha fazla etkileşime girecektir. SEO metin müellifliği en âlâ uygulamalarının sırf arama motorları için yeterli olmadığını bilmek kıymetlidir. Bu uygulamalar ayrıyeten kullanıcılar için içerik pazarlamanızı geliştirirler. İçerik hazırlama konusundaki kapsamlı rehberimize Google EAT Kriterlerine Nazaran Başarılı Bir İçeriK Nasıl Hazırlanır yazımızdan ulaşabilirsiniz. En âlâ blog müellifleri SEO uyumlu metin yazımı konusunda uzmandır ve kullandıkları teknikler şunlardır:

  • Kısa ve etkileyici girişler yazın. Sorunu ve tahlilinizi açıkça söz edin.
  • Uzun cümlelerden ve paragraflardan kaçının. Fakat, paragraf kullanmayı büsbütün de bırakmayın, yoksa içeriğiniz düzgün bir halde akmaz.
  • 300 sözden uzun olan kısımları alt başlıklarla ayırın.
  • Hedef SEO anahtar sözünü sayfa boyunca doğal olarak içeriğe dahil edin, varyasyonlarını ve aranma hacmi yüksek öbür alternatiflerini de ekleyin.
  • İçeriği arama hedefi ile hizalayın.
  • Her vakit okuyucularınız için yazın.
  • İnsanların sayfada aşağı hakikat ilerlemesini sağlamak için “bucket brigades” denen zincirleme tabirler kullanın. Bu zincirler, metninize konuşma bedeli katan köprü tabirleridir. “İşte bu yüzden…”, “Hiç elbet ki…, “Ama bu kıssanın yalnızca bir parçası…” yahut “Görünüşe göre” üzere tabirler, akla gelen birinciler ortasında.
  • Okuyucuların ilgisini çekmek için öyküleri ve hisleri birleştirin.

Hedef Anahtar Kelimeyi Erken Kullanma

Genel olarak konuşursak, amaç anahtar sözünüzü birinci 100 söz içinde kullanmaya çalışmalısınız. Bu, Google’a sayfanızın ana konusunun bu olduğunu bildirir ve ayrıyeten kullanıcılara yanlışsız yerde olduklarını söyler. İnsanların internette nasıl arama yaptığını düşünün. Bir arama sonucunu tıklarlar, sayfayı süratlice tararlar ve akabinde sayfanın alakalı olduğunu düşünmezlerse ayrılırlar. Amaç anahtar sözünüzü içeren ilgi alımlı tanıtımlar oluşturmak, kullanıcıların süratle bounce etmesini pürüzler.

Anahtar Söz Yoğunluğu

Anahtar söz yoğunluğu, bir web sayfasında belli bir anahtar kelimeyi ne sıklıkta kullandığınızı tabir eder. Bir sayfada 100 söz varsa ve amaç anahtar sözünüzü beş kere kullanırsanız, anahtar söz yoğunluğunuz %5’tir. Anahtar söz yoğunluğu hakkında kesin bir sayfa içi SEO kuralı yoktur. Fakat, içeriğiniz boyunca gaye anahtar sözleri doğal olarak kullanmalısınız. Bir arama terimi için en üst sıradaki içerikle uyumlu olan optimal bir anahtar söz yoğunluğunu hedefleyin. Birincil anahtar sözünüze ek olarak, sayfanızın sıralamasına yardımcı olabilecek öteki alakalı anahtar sözleri, eşanlamlıları yahut long-tail anahtar sözleri ekleyin. Bunlar, Google’ın saklı anlamsal indeksleme (LSI) anahtar sözleri ile tıpkı değildir. Bunun yerine, sadece konunuzla ilgili bağlam oluşturmanıza yardımcı olan arama sorgularıdır.

Arama Emelini Karşılayan Sayfa İçeriği

Google, kullanıcılara arama maksatlarını karşılayan yüksek kaliteli içerik göstermek istiyor. Öbür bir deyişle, bir araştırmacının sorununu büsbütün ve verimli bir halde çözmeyi hedefliyor. Bir çatı itibariyle baktığımızda dört cins arama gayesi vardır:

  • Bilgilendirici: Arayanlar bilgi arar.
  • Gezinme: Kullanıcılar belli bir web sitesini yahut sayfayı ziyaret etmek ister.
  • Ticari: Arama yapanlar, bir satın alma süreci gerçekleştirmeden evvel eserleri yahut hizmetleri karşılaştırmak ister.
  • İşlemsel: Kullanıcılar etkin olarak bir şeyler satın almak ister.

Belirli bir anahtar sözün ardındaki emeli anlamanın kolay bir yolu, sorgu için sonuçların birinci sayfasına bakmaktır. “Nasıl yapılır”, “…yapmanın yolları” yahut “Yöntemler” üzere sözcükleri içeren başlıklar, bilgi hedefli arama hedefini belirtir. Alternatif olarak, “en iyi” üzere sözler ekseriyetle gezinme hedefini ortaya çıkarken “modelleri” ve “fiyatları” ibareleri ile sonlanan aramalar çok yüksek ihtimalle ticari bir gaye güder.

Ardından, maksadı karşılayan içerikler oluşturmanız gerekir. Bilgi vermek istiyorsanız, mümkün olduğunca alakalı bir içerik sağlayın. Mevzuyu düzgünce ele alın, sık sorulan soruları yanıtlayın ve kullanıcının sorunu anlamasına yardımcı olun. Emel ticari ise, arama yapanlara şuurlu bir satın alma kararı vermeleri için gereksinim duydukları bilgileri sunun. Bu, eser incelemelerini, fiyatlandırmayı, karşılaştırmaları, fotoğrafları, SSS’yi vb. içerebilir. Hedef süreçse, eserlerin Google Alışveriş bandında gösterilebilmesi için sayfalarınızın yapılandırılmış bilgilerle optimize edildiğinden emin olun. Ayrıyeten sayfa başlığınızda indirimler, eser kalitesi, farklı seçenekler üzere muhakkak satış noktalarını da vurgulayabilirsiniz.

Okunabilir Metinler

Okunabilirlik direkt bir sıralama faktörü olmasa da, tekrar de sayfa içi SEO sürecinizin bir modülü olmalıdır. Bunun nedeni, okunabilir metnin Google ve kullanıcılar tarafından sindirilmesinin daha kolay olmasıdır, bu da sonuç olarak SEO’ya olumlu yansır. Metninizin okunması zorsa, çabucak çıkma oranınız yüksek olabilir, bu da dönüşümlerinizi ve gelirinizi azaltır. Metninizi okunabilir hale getirmek için:

  • Sayfayı gözden geçirilebilir hale getirin. İçeriğinizi basitçe sindirilebilir modüllere ayırın.
  • Birden çok başlık ve alt başlık kullanın.
  • Büyük metin duvarlarından kaçınmak için çok sayıda paragraf ve paragrafları bölecek görseller kullanın.
  • Listeleri unsur işaretlerine ayırın.
  • Destekleyici görselleri ve infografik, tablo ya da eser fotoğrafları üzere öbür imajları içeriğinize dahil edin.
  • Açık, harekete geçirilebilir cümleler kullanın.
  • Çoğu kişi web sayfası içeriğinize taşınabilir aygıtlardan erişecektir, bu nedenle içeriğin responsive olarak da okunabilir olmasına odaklanın.

On Page SEO Sayfa İçi SEO

İç Kontaklar (İç Linkleme)

Dahili irtibat, sayfa içi SEO için kıymetlidir zira Google’ın sitenizdeki sayfalar ortasındaki alakayı anlamasına yardımcı olur. Kapsamlı bir dahili temas çerçevesi, bir bahisteki kapsama derinliğinizin yanı sıra bağlamı ve alaka seviyesini güçlendirir. Dahili kontaklar kullanıcı tecrübesi için de şahanedir. İnsanların ek blog gönderileri yahut pahalı bir hadise çalışması üzere daha fazla içeriğinizi keşfetmesine yardımcı olurlar. Güçlü bir dahili temas stratejisi birebir vakitte çabucak çıkma oranınızı düşürmenin ve dönüşüm oranı ve ortalama oturum mühleti üzere başka Google Analytics ölçümlerini güzelleştirmenin şahane bir yoludur. Sayfa içi SEO kelam konusu olduğunda, sitenizdeki öbür ilgili sayfalara ekleme yapmanız hayli mühimdir. Ana sayfanız üzere yetkili sayfalardan irtibat vermek bilhassa değerlidir. Dahili ilişkileriniz için kısa, açıklayıcı, anahtar söz odaklı irtibat metni kullanın. İçeriğinizin en alakalı kısımlarından mevzuyu kapsayan öbür sayfalara irtibat vermek de kıymetli bir uygulamadır. Backlink irtibatlarından farklı olarak, dahili irtibatlar web sitenizin otoritesini artırmaz zira bunları kendiniz ekleyebilirsiniz. Bunun yerine, web sitenizdeki backlinklerden mevcut otoriteyi ve alaka seviyesini yönlendirirler.

Dış Temaslar (Dış Linkleme)

Dış irtibatlar direkt bir sıralama faktörü değildir, bu nedenle emniyetli web sitelerine ilişki vermek, sayfa SEO sıralamalarınızı yükseltmez. Bununla birlikte, kaynaklarınızdan kontaklarla alıntı yapmak, kullanıcılar için kıymetli bir inanç oluşturur. Bu nedenle, bilhassa birinden alıntı yaparken yahut bir istatistiğe atıfta bulunurken, gerektiğinde harici kontaklar eklemek en âlâ uygulamadır.

Görsel Optimizasyonu

Görsellerin de SEO için optimize edilmesi gerekir. Onlara kısa çizgilerle ayrılmış sözcüklerle açıklayıcı, Türkçe karakter içermeyen belge isimleri vererek başlayın. Akabinde, imajın kalitesini korurken belge boyutunu süratle yüklenecek formda optimize edin. Örneğin siteniz daima olarak 400 kb’nin üzerinde fotoğraflarla doluysa, sayfa yükleme müddetiniz olumsuz etkilenir ve bu, Google’da üst sıralarda yer alma yeteneğinize ziyan verir. TinyPNG, ImageOptim yahut WP Smush üzere bir araç, manzara optimizasyon sürecini kolaylaştırır. Son olarak, uygun anahtar sözle birlikte görsel alt etiketlerine metin ekleyin. Alternatif metin, arama motorlarının görseli anlamasına yardımcı olur.

Sayfa İçi SEO Hakkında Ne Öğrendik?

Takip etmeniz gereken en kritik sayfa içi SEO tekniklerini çabucak özetleyelim:

  1. Kısa, açıklayıcı sayfa URL’leri kullanın
  2. Başlık etiketlerini optimize edin
  3. Etkileyici meta açıklamalar yazın
  4. Yapılandırılmış bilgileri uygulayın
  5. Başlıkları optimize edin
  6. SEO metin müellifliği en güzel uygulamalarını uygulayın
  7. Hedef anahtar kelimeyi birinci 100 söz içinde kullanın
  8. Uygun bir anahtar söz yoğunluğunu koruyun
  9. Kullanıcı emelini karşılayan içerik oluşturun
  10. Okunabilir metinler yazın
  11. Hem iç hem de dış ilişkiler ekleyin
  12. Görselleri optimize edin

Unutmayın, sayfa içi SEO çok kıymetlidir. Web sayfalarınızı bu ögeleri göz önünde bulundurarak onları geliştirerek çok daha âlâ organik arama motoru sıralamalarına giden yolda kritik adımlar atabilirsiniz!

Pillar Content Nedir? İçerik Stratejisi Nasıl Yapılır? başlıklı yazımızı incelediniz mi?

Bunu Dene

Kalıcı Bağlantı (Permalink) Nedir, Ne İşe Yarar?

Kalıcı temas, internet dünyasının temel yapı taşlarından biridir ve birçok web sitesi için vazgeçilmez bir kıymete sahiptir. Pekala kalıcı temaslar neden bu kadar kıymetlidir? Bu yazıda kalıcı kontakların ne olduğunu ve ne işe yaradığını daha yakından inceleyeceğiz!

Bir yanıt yazın