Spam Nedir? Spam İle Nasıl Mücadele Edilir?

İçindekiler

Spam, her vakit tehlikeli yahut berbat hedefli olmayabilir. Rahatsız edici ve vakit kaybettiren içerikler de spam olabilir. Çok reklam içeren web siteleri bu duruma bir örnektir. Spam web sitelerini ayırt etmek her vakit kolay olmayabilir. Bu noktada içeriğin muteber olup olmadığını âlâ tahlil etmek gerekebilir.

Spam Ne Manaya Geliyor?

Spam, söz manası olarak Türkçe’de basitçe “istenmeyen” manasında kullanılır. Spam’ın açılımı ise “stupid pointless annoying messages” yani anlamsız hudut bozucu bildiriler manasına gelir. E-postalar, SMS iletileri, telefon aramaları üzere birçok alanda spam ile karşılaşabiliriz. Spam yahut istenmeyen bildiri, e-posta, telefon üzere elektronik ortamlarda toplu olarak alıcılara tıpkı anda gönderilen uygunsuz yahut gereksiz içeriklerdir.

Mail ve Toplumsal Medya’da Spam

Spam, e-posta ya da toplumsal medya üzere platformlarda, alıcının isteği ve müsaadesi dışında gönderilen, ekseriyetle reklam içeren bildirilerdir. Spam bildiriler ile toplumsal medyada ekseriyetle dolandırıcılık hadiseleri ile karşılaşılır. En yaygın örnekler uydurma yatırım reklamlarıdır.

Ayrıca gelen e-postaları spam olarak işaretleyerek Google’a ilgili iletiyi tahlil etme ve makûs emelli yahut spam olduğunu öğretmemiz de mümkün. Geçersiz e-posta adresi, boş mesajlar, kimlik avı dolandırıcılığı içeren e-postalar üzere durumlarda atılan mail spam klasörüne düşebilir.

Web İçeriğinde Spam

Google’ın spam algılama algoritması, spam ve düşük kaliteli web sitelerini yüksek doğrulukla belirlemek için tasarlanmıştır. Algoritmalar web sitenizden öğrenir ve vakitle gelişir. Sitenizin hala spam olduğunu tespit ederse, sizi cezalandırmaya devam edecektir. Bu algoritmaya yakalanmamak için yapabilecek en uygun uygulama, sitenizin Google’ın yönergelerine uymasını sağlamaktır.

Spam’ın Tarihçesi

Dünyada birinci spam olarak kabul edilen olay DEC’in Amerika’nın batı kıyısındaki tüm ARPANet adreslerine yaptığı eser tanıtım reklamıdır. Birinci olarak 1 Mayıs 1978 atılmış bu spam mesajdan günümüze kadar eser pazarlamak ve ticari hedefler için spam mesajlar sıklıkla kullanılmıştır. Pek natürel bir çok alanda spamlar ile karşılaşabilir.

Spam Terimi Nereden Geliyor?

Bu tabirin ortaya çıkışı ile ilgili öykü; 1969 yılında Monty Pyhton tarafından çekilmiş Uçan Sirk isimli skeçten gelmektedir. Bu skeçte bulunan restoranın menüsünde tüm yiyeceklerin ismi Spam olarak isimlendiriliyor. Garsonun menüyü okurken daima spam sözünü tekrar etmesi sebebiyle orada bulunan bir kümenin spam sözünü tekrar ederek söyledikleri müzikten geldiği düşünülüyor.

google-spam-algoritmalari

Google’ın Spam Politikaları

Google spam siyasetleri, kullanıcıları muhafazaya ve arama sonuçlarının kalitesini düzgünleştirmeye yardımcı olur. İçeriklerin Google Web Arama sonuçlarında gösterilebilmesi için Google Arama’nın genel siyasetlerini yahut bu sayfadaki spam siyasetlerini ihlal etmemesi gerekir. Bu siyasetler, Google’ın kendi mülklerinde yer alanlar da dahil olmak üzere tüm Google Web Arama sonuçları için geçerlidir. Google’ın spam siyasetlerini incelemek için tıklayın!

Web Arama İçin Kullandığı Spam Siyasetleri:

Google web’i tararken spam web sitelerini birçok metot ile fark edebilir. Web arama sonuçlarında spam içerikleri tespit ederken Google’ın kullandığı spam siyasetleri aşağıdaki üzeredir.

Gizleme:

Kullanıcılara ve arama motorlarına farklı içerikler sunma,

Makine Tarafından Oluşturulan Trafik:

  • Siteye otomatik trafik sağlama,

Gereksiz Anahtar Söz Kullanımı:

  • Anahtar söz ile içeriği doldurma,
  • Çok sık anahtar söz tekrarı,

Gizli Metinler:

  • Arka plan rengi ve içerik renginin birebir olması,
  • Görselin ardına metin gizlemek,
  • Yazı tipi boyutunu 0px yapmak,

Toplama İçerik:

  • Kopya içerikler,
  • Copy&paste yapılmış ve eş manalı sözlerle tekrar düzenlenmiş içerikler,

AI İçerikler:

  • Makine yahut botlar tarafından oluşturulmuş içerikler,

Yanıltıcı İçerik:

  • Kullanıcıları kandırarak birtakım içeriklere yahut hizmetlere erişebileceklerini düşünmelerini sağlayan aldatıcı işlevler

Gizli Yönlendirmeler:

  • İstenilenden farklı bir URL’e yönlendirme yapmak,
  • Mobil yahut masaüstü tasarım için farklı içerik sunup birinin spam içeriyor olması,

UGC Spam:

  • Forum siteleri üzere kullanıcılar tarafından üretilmiş içerik bulunan sitelerde kullanıcıların spam içeren içerikler paylaşması,
  • Spam içeren yorumlar yapılması,

Hacklenme:

  • Kod yerleştirme: Kötü hedefli JavaScript kodlarının direkt siteye yahut iframe öğelerine yerleştirilmesi,
  • Sayfa yerleştirme: Sitenize spam yahut berbat maksatlı içerik barındıran yeni sayfalar eklenmesi,
  • İçerik yerleştirme: HTML yahut CSS kullanarak bir sayfaya saklı irtibatlar yahut zımnî metinler eklenmesi,
  • Yönlendirmeler: Ziyanlı yahut spam içerikli sayfalara yönlendirme yapan ziyanlı kodlar yerleştirilmesi,

Bağlantı Spam’i Nedir?

Bağlantı Spam’i, temelinde arama sıralamalarının yapay olarak değiştirilmesi için elde edilen ilişkilerdir. Web sitelerinden para kazanmanın birçok yolu vardır. En kolay örnek olarak bir blog sitesi açmak ve trafiğe bağlı olarak reklam geliri elde etmek mümkündür. Bu durumda yazı içeriklerinde kullanılacak iç ve dış kontaklar epeyce kıymetlidir. Bu temasların sayısı ve kalitesi de içeriğin kalitesinde değerli bir rol oynar. Kullanılan temasların çok ölçüde ve ödeme karşılığı olmaması gerekir. Aşağıdaki durumlar ilişki spam’i yapılmış örnek senaryolardır:

  • Para ile backlink almak,
  • Bağlantı takası yapmak,
  • Bağlantı oluşturmak için otomatik programlar kullanmak,
  • Reklam hedefiyle forum yorumlarında irtibat ile reklam yapmak.

Google’ın Spam İçin Kullandığı Algoritmalar

Google’ın spam algılama fonksiyonuna güç veren algoritma, “makine öğrenimi” içeren bir tekniktir. Algoritma, web sitenizi öbür spam içerikli sitelerle karşılaştırarak öğrenir. Google’ın spam algılama algoritması, düşük kaliteli web sitelerini bulmak ve arama sonuçlarından çıkarmak için tasarlanmıştır. Manipülatif anahtar sözler, bâtın irtibatlar, bilinmeyen metinler ve çok fazla reklam kullanan web sitelerini işaretler. Nizamlı olarak web’i botlar aracılığıyla tarayan Google, en yararlı sonuçları sunmak ve kullanıcılarına sağlıklı sonuçlar sunmak için bir çok makine tahsili takviyeli teknolojiyi kullanır.

Penguin Algoritması

Google Penguin Algoritmasını 2012 yılında duyururken spam backlinkleri tespit etmek ve cezalandırmak için kullanılacağını da açıkladı. Bu algoritma, web sitelerinin backlink kullanımlarını ve kalitelerini tahlil ediyor. Tespit ettiği spam backlink içeren web sitelerini cezalandırarak çalışıyor.

Kullanıcıların en alakalı sonuçları görmesi Google’ın en üst düzeyde ehemmiyet verdiği durumlardan biridir. Penguin algoritması, doğal olmayan backlinkler ile sitenin kalitesini incelerken kullanıcıların alakasız içeriklere yönlendirilmesinin de önüne geçiyor.

Spam Brain Algoritması

Google 2018 yılında spam ile uğraş etmek için AI dayanaklı algoritmasını tanıttı. Bu algoritma spam içerikleri 1 günden kısa müddette tespit edip cezalandırmayı amaçlarken her sene geliştirilerek güçlenmeye devam ediyor.

Spam ile kuruluşundan itibaren gayret eden Google, SpamBrain ile bu alandaki en büyük adımını atmış ve makûs emelli yazılımcıların içeriklerini cezalandırma noktasında süratli aksiyon alabilmeyi sağlamıştır.

Google’ın kullandığı öteki algoritmalar için Google Algoritma Güncellemeleri, İsimleri ve Manaları yazımızı inceleyebilirsiniz.

Google Spam Sonuçlarla Nasıl Uğraş Ediyor?

Google’ın Spam politikaları, kullanıcıların arama sonuçlarında daha sağlıklı sonuçlarla karşılaşabilmesi için kullanılır. Google Arama Sonuçlarında yeterli sıralama elde edebilmek için spam protokollerini ihlal etmemiş olmak gereklidir. Spam içeriklerin tespit edilmesi için 2018 yılında kullanılmaya başlayan Spam Brain, Google’ın spam ile gayret konusunda en çok güvendiği yapay zeka ve makine tahsili tabanlı sistemdir.

Google 2020 yılında çalışmalarını genişleterek, dolandırıcılıkla ilgili spam sonuçlarda %40 oranında düşüş sağlayan çeşitli algoritma güncellemeleri sunduğunu duyurdu.

2021 yılında Google’ın spam ile mücadele hakkında yapmış olduğu açıklamaya bir bakalım:

“Bağlantılar, sonuçları manalı hallerde keşfetmemize ve sıralamamıza yardımcı olmaya devam ediyor ve bu temel sinyali korumak için 2021’de çok ilerleme kaydettik. Doğal olmayan temasları geniş çapta tespit etmek ve bunların arama kalitesini etkilemesini önlemek için bir temas spam güncellemesi başlattık.”

2021’de klâsik web spam’inin tespiti ve kaldırılmasının ötesinde farklı alanlarda da kıymetli ilerleme kaydetti:

  • Bağlantı spam’i,
  • Dolandırıcılık
  • İnternet üzerinden tacizle mücadele

Aralık 2022’de, yapay ilişkilerin arama sonuçlarındaki tesirini ortadan kaldırmak için SpamBrain’i kullandığını anlatan bir güncelleme yayınladı. Spam tespiti dışında artık hem irtibat satın alan siteleri hem de giden irtibatları aktarmak için kullanılan siteleri tespit edebileceğini açıkladı. Bunun önüne geçmek için “rel” özelliğinin temaslarda kullanılması öneriliyor.

Her gün giderek artan sayıda karmaşık spam’in gösterilmesi, SpamBrain’in milyarlarca web sayfası ortasında rahatsız edici ve makus hedefli davranışları tanımlamasına imkan tanıyarak aramaların %99’undan fazlasını spam’dan muhafazaya imkan tanımıştır.

Sonuç olarak Google’ın yıllardan beri sürdürdüğü spam çalışmalarının zahmetle devam ettiğini ve teknolojik olarak eskiye göre daha düzgün bir düzeyde olduğunu söylemek mümkün. Pek alışılmış web geliştiriciler ve spam içerik üreten kişi yahut kuruluşlar her vakit bir yolunu bulmak için ekstra efor sarf edecektir. Bununla çaba etmek için üst seviye teknolojiler kullanan Google, AI&ML dayanaklı algoritmalarını orta vermeden çalıştırmak durumundadır.

Spam Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Spam bir temasa tıklayınca ne olur?

Bu durum spam ilişkinin cinsine nazaran değişkenlik gösterir. Örneğin irtibat içine gömülmüş bir “truva atı” virüsü aygıtınızı uzaktan denetime açık hale getirebilir. Bu sebeple spam ilişkilere karşı dikkatli olmanızı tavsiye ederiz.

Web aramalarında hangi siteler spam olarak nitelendirilir?

Web sonuçlarında birçok farklı spam çeşidi bulunur. Otomatik içerik oluşturan siteler, spam olacak kadar çok anahtar söz kullanımı, kopya içerikler ve çok söz tekrarı içeren web sayfaları web arama spamlarına örnektir.

Spam içerikli web sitelerini nasıl şikayet edebilirim?

Google’da bir web sitesini spam olarak bildirmek için Spam, kimlik avı yahut makûs gayeli yazılımları bildirmesayfasını ziyaret edebilirsiniz.

WhatsApp’ta spam nedir?

WhatsApp’ta aylık olarak bir milyondan fazla kullanıcı bağlantı muhtaçlığını karşılıyor. Bu sayılara ulaştığından makûs niyetli yazılımcılar ve dolandırıcılar için elverişli bir ortam sunuyor. Bu sebeple WhatsApp’ta spam içerikli iş ilanı bildirileri, yatırım teklifleri üzere bir çok metot ile spam içerikler paylaşılıyor.

Sunucu Yanılgısı Ne Demek? Neden Olur? Nasıl Düzeltilir? karşılıklar yazımızda!

Bunu Dene

Kalıcı Bağlantı (Permalink) Nedir, Ne İşe Yarar?

Kalıcı temas, internet dünyasının temel yapı taşlarından biridir ve birçok web sitesi için vazgeçilmez bir kıymete sahiptir. Pekala kalıcı temaslar neden bu kadar kıymetlidir? Bu yazıda kalıcı kontakların ne olduğunu ve ne işe yaradığını daha yakından inceleyeceğiz!

Bir yanıt yazın